Exposició

Centre
Sala d'Exposicions Glorieta
Plaça Cronista Chabret, 6. Soterrani, Sagunt

Fundació Bancaixa presenta a Sagunt l’exposició Picasso i Degas en la Suite 156. 11 març 1971-25 març 1972, una mostra que acosta al visitant una selecció de 62 gravats d’esta sèrie, l’última d’obra gràfica realitzada per Pablo Picasso abans de la seua mort. L’exposició, comissariada per l’historiador Juan Carrete, arreplega les peces centrades en la temàtica del pintor Degas i la dona nua.

La Suite 156 representa un dels últims quaderns d’apunts de Picasso, en el que l’artista plasma ja directament en els gravats els seus sentiments i vivències. Estes peces mostren la intensitat amb què Picasso va imaginar els últims anys de la seua vida, mesclant les seues fantasies amb la seua personal memòria de la història de l’art. Un dels temes freqüents en la seua vida i en la seua obra és la temàtica del sexe, tractat des de l’escena del voyeur, i el cos de la dona en moviment, tema que van compartir Picasso i Degas, a qui l’artista malagueny veia com un voyeur del nu natural. Per això, Picasso va realitzar dins de la Suite 156 més de seixanta gravats sobre dones nues en el bordell i Degas observant, peces que conformen esta exposició. La primera aparició de Degas en esta col·lecció és de l’11 de març de 1971 i l’última del 14 de juny de 1971.

Els gravats d’esta suite de Picasso, realitzats sobre planxa de coure, van ser creats pel pintor entre gener de 1970 i març de 1972, amb quasi 90 anys. En la Suite 156 es descobrixen referències i senyals del pintor malagueny a la història de l’art, deixant veure empremtes d’altres artistes com Rembrandt, Degas, Goya, Murillo o Delacroix. També estan presents temes permanents en la seua obra, com les dones i la inspiració eròtica. Esta suite és també reflectisc del joc de tècniques que li agradava practicar a Picasso en els seus processos de gravat: de la simple mossegada a l’àcid a les aiguatintes amb resines o amb sucre, o les maneres negres. Junt amb l’heterogeneïtat de les tècniques, també és característica d’esta sèrie la diversitat de grandàries de les obres.

L’exposició mostra part d’una de les tres sèries completes existents de la Suite 156. Junt amb la que s’exhibix, propietat dels fons artístics de Fundació Bancaixa, només hi ha altres dos sèries íntegres en el món, una d’una col·lecció particular i una altra que es troba en el Museu Picasso de París.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un fullet amb informació sobre l’exposició. Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament social, el públic podrà adquirir el fullet en la mateixa sala d’exposicions a un preu solidari d’1 euro i la recaptació obtinguda per la venda d’estos fullets es destinarà a la labor que realitza Cáritas Parròquia El Salvador de Sagunt. D’esta manera, els visitants a l’exposició podran contribuir a prestar ajuda a les persones més desfavorides.

La mostra es pot visitar en la sala d’Exposicions Glorieta de Sagunt amb entrada gratuïta i en horari de dimarts a dissabte, de 17 a 21 h.