Exposició

Del 21/04/2015 al 10/07/2015
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta l’exposició Protagonistes, que podrà visitar-se fins al 26 de juny en el Centre Cultural Bancaixa de València. La mostra, d’entrada gratuïta, arreplega 38 retrats fotogràfics realitzats per l’artista valenciana Lola Calzada, que durant els últims nou mesos ha captat amb l’objectiu de la seua càmera la mirada de persones amb discapacitat intel·lectual, la majoria amb Síndrome de Down, del Centre Ocupacional Koynos de Godella (València).

Els retrats que conformen esta mostra es poden contemplar en La Cúpula, espai del Centre Cultural Bancaixa, i també en la pròpia fatxada de l’edifici, que acull alguns d’estos retrats en gran format. L’exposició fotogràfica pretén donar visibilitat al col·lectiu de persones amb discapacitat i sensibilitzar a la societat sobre el protagonisme individual que cada una d’estes persones té dins del col·lectiu. Protagonistes dóna així un espai propi a cada persona i crea un arxiu viu de caràcters i singularitats. Recreant el retrat pictòric, cada protagonista d’esta sèrie transmet, amb un teló negre com a únic fons, els seus gestos, la seua mirada, la seua essència i la seua identitat.

Lola Calzada aborda este projecte des d’una perspectiva molt personal, ja que la seua germana, Sonia Calzada, té Síndrome de Down. De fet, ella és una de les protagonistes d’estos retrats i forma part també del Centre Ocupacional Koynos.

La cooperativa valenciana Koynos és una entitat sense ànim de lucre fundada en 1977 per un grup de famílies de persones amb Síndrome de Down. En origen, l’activitat principal es va centrar en el Centre d’Educació Especial, però amb el pas dels anys s’han anat obrint noves vies de suport per als alumnes que acaben la seua etapa escolar, com el Centre Ocupacional. Koynos té com a missió la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat intel·lectual a través de la promoció i la creació de servicis i activitats que contribuïxen al desenvolupament de les seues habilitats.

Lola Calzada (Burjassot, 1970) és llicenciada en Belles Arts per la Universitat Politècnica de València i tècnic superior en fotografia artística per l’Escola Superior d’Art i Disseny de València. Està especialitzada en projectes de pintura i en fotografia. Treballa com a artista, dissenyadora i fotògrafa des de 2001 i al llarg de la seua trajectòria professional ha organitzat diverses exposicions individuals i col·lectives i ha rebut també nombrosos premis i reconeixements. A més, institucions de la Comunitat Valenciana com l’Ateneu Mercantil de València, Fundació Bancaixa, Col·lecció CAM o l’Institut Municipal de Cultura de Burjassot, entre altres, compten amb obra de Lola Calzada entre els seus fons artístics.

L’exposició Protagonistes romandrà en el Centre Cultural Bancaixa del 21 d’abril al 26 de juny del 2015. L’horari de visita, amb entrada gratuïta,  és de dilluns a dijous, de 10 a 19 hores, i els divendres de 10 a 14 hores.