Exposició

Del 18/02/2016 al 08/05/2016
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta l’exposició València Jazz. Perdut Club i altres veus d’una eclosió musical, que podrà visitar-se fins al 8 de maig en el Centre Cultural Bancaixa de València. La mostra reunix una selecció de més 100 peces entre fotografies, cartells, retalls de premsa, revistes, fullets, LPs, programes de mà i objectes que reflectixen com la ciutat de València va ser bressol de la música de jazz i va viure un esplendor d’este gènere musical entre finals dels anys setanta i mitjan dels noranta. L’exposició, organitzada per Fundació Bancaixa amb la col·laboració de CulturArts, està integrada per obres i materials procedents de la Fundació Bancaixa, CulturArts, Studio S.A, Cartellera Túria i de diferents col·leccionistes particulars. A més, inclou mig centenar d’imatges preses pels fotògrafs José Aleixandre, Pepe y Rafa Aparisi, Andrés Castillo, Esther Cidoncha, Carles Francesc, José García Poveda, Paco López, Antonio Porcar, Antonio Sambeat, Concha Sánchez i Jordi Vicent.

La mostra està comissariada pels crítics i historiadors Jorge García i Toni Picazo i recorre cronològicament les diferents iniciatives que van sorgir a València entorn del jazz, fins a la seua expansió i consolidació en els anys noranta. És el primer projecte expositiu que es realitza a València sobre l’escena jazzística de la pròpia ciutat. El muntatge permet conéixer l’intens moviment en aquells anys en què els concerts i els primers festivals internacionals van coincidir amb la posada en marxa de clubs tan emblemàtics com Perdut (1980-1995), on es van formar diverses generacions de músics locals, i els cicles de jazz en el propi Centre Cultural Bancaixa.

El muntatge s’estructura en tres grans blocs: els antecedents, la importància del club Perdut i l’eclosió del gènere. Després de repassar els primers passos de la música jazz en la ciutat a mitjan anys 70, l’exposició se centra en el club Perdut com un espai que va transcendir l’àmbit local i va passar a convertir-se en un club espanyol de referència amb un paper aglutinador de les diferents iniciatives que van sorgir entorn del gènere. La relació de músics que van actuar en el seu escenari inclou noms llegendaris com els dels trompetistes Woody Shaw i Joe Newman, el guitarrista Jim Hall, el bateria Dannie Richmond, els saxofonistes George Adams, Bob Berg i Steve Lacy, els pianistes Mal Waldron, Barry Harris, George Cables i Randy Weston o l’organista Lou Bennett. També van ser importants les actuacions d’artistes espanyols com Pedro Iturralde, Jorge Pardo, Josep Mª Farrás o el pianista català Tete Montoliu, un dels seus visitants més fidels i que sempre citava el club entre els seus favorits.

La mostra conclou amb l’època de consolidació del gènere, etapa en què Fundació Bancaixa va jugar un paper important en l’impuls del jazz a València. Des de 1991 a 1998, la seua seu en la Plaça Tetuan va acollir concerts de Lee Konitz, Art Taylor, Tal Farlow, Joe Henderson, Duke Jordan, Johnny Griffin, Charlie Haden, Betty Carter i jóvens promeses com Philip Harper, Donald Harrison o Brad Mehldau, a més de nombrosos músics valencians. Junt amb açò, va organitzar els primers grans seminaris internacionals sobre jazz amb professors com Cedar Walton, Kenny Barrot, Kenny Burrell o Billy Higgins.

La mostra conta, a més, amb un audiovisual que arreplega actuacions d’alumnes en uns quants seminaris organitzats per Fundació Bancaixa. En paral·lel a l’exposició, el Centre Cultural Bancaixa acollirà actuacions de músics de jazz que van viure eixa època, com Ramón Cardo & Joan Soler Quartet (25 de febrer), Tino Gil & José Luis Granell Quartet (4 de març) i Steady Jazz Trio (7 d’abril), que aniran precedits d’un col·loqui amb els músics, així com una taula redona que abordarà les relacions entre el jazz, la il·lustració i el disseny a València.

L’exposició València Jazz. Perdut Club i altres veus d’una eclosió musical romandrà en el Centre Cultural Bancaixa fins al 8 de maig. L’horari de visita és de dilluns a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21 hores, i els diumenges de 10 a 14 hores.  L’entrada és gratuïta.