La Fundació Bancaixa presenta, a València, l’exposició

La Fundació Bancaixa presenta l’exposició 1900. L‘origen de l’art publicitari, la qual es podrà visitar al Centre Cultural Bancaixa de València fins al pròxim 26 d’agost. La mostra, organitzada per la Fundació Bancaixa a partir d’una producció del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), recull una selecció d’un centenar de cartells publicitaris, pertanyents a la col·lecció del MNAC i firmats per una nòmina de 46 artistes internacionals i espanyols, que van protagonitzar la irrupció d’aquesta tendència artística en els anys del canvi de segles xix al xx.

Comissariada per Francesc Quílez, cap del Gabinet de Dibuixos i Gravats del MNAC, l’exposició permet realitzar un recorregut per l’origen del cartell modern, del seu auge com a element artístic i de la creació dels primers missatges publicitaris. La visió irònica de la realitat, esguitada de tints caricaturescos, i la inclusió d’imatges al·lusives a l’aparició de nous fenòmens socials, com per exemple l’ús de l’automòbil o la conversió de la dona en reclam publicitari, van ser alguns dels senyals d’identitat del nou art urbà, plasmats en aquesta mostra.

El gros de les obres exposades, que són de mitjà i gran format, correspon al moviment art nouveau , convertit en el model hegemònic en l’àmbit artístic occidental de la denominada Belle époque. La mostra inclou creacions d’artistes internacionals tan importants i representatius com Chéret, Mucha, Toulouse-Lautrec, Steinlen, Hassall, Bradley, Parrish o Penfield. Entre els espanyols destaquen els noms dels artistes modernistes Casas, Rusiñol, Riquer, Gual o Cidón.

Aquesta és la segona ocasió en què una selecció de la col·lecció de cartells del MNAC, formada per més de 1.000 obres, es presenta al públic, després de l’exposició que va realitzar el museu català en 2007. En aquesta mostra, s’han incorporat cinc peces inèdites: Copa Cuesta Ordal, de Ramón Baixeras; Reial Automòbil Club de Catalunya, de Ramón Casas; Antigua Casa Soteras i Perfumeria Ladivfer, de Francisco de Cidón; i Antiga Casa Franch, d’Alexandre de Riquer.

Junt amb aquestes obres destaquen, per la peculiaritat, altres com el dibuix preparatori realitzat per Ramón Casas per al cartell Sífilis o el que John Hassal va dissenyar com a projecte per al cartell de l’exposició de la Col·lecció Plandiura, al Cercle Artístic. A més, es poden contemplar altres obres destacades com May Belfort, de Toulouse-Lautrec o 4 Gats, de Ramón Casas.

El vessant didàctic i social està també present en l’exposició amb la programació per part de la Fundació Bancaixa de tallers dirigits a persones majors, persones amb discapacitat, com també a escolars i públic familiar, tallers que es realitzen de dilluns a diumenge.

L’exposició, d’entrada gratuïta, pot ser visitada tots els dies (inclosos diumenges i festius), de 9 a 21 hores, ininterrompudament. Tota la informació sobre la mostra i els tallers didàctics es pot consultar en la web www.bancaja/obrasocial.es.

Premsa Fundació Bancaixa