La nova exposició de Sorolla a València situarà per damunt de 2 milions les visites a les obres de la Hispanic a Espanya

Quasi dos anys després que Bancaixa iniciara el seu projecte cultural a l’entorn de Joaquim Sorolla, després de l’acord amb la Hispanic Society of America per traslladar des de Nova York els panells de Visió d’Espanya, l’obra del pintor valencià ha aconseguit portar més d’1,6 milions de persones als distints museus en què s’ha exposat, marcant un tombant en l’escena cultural espanyola.

L’últim dels èxits de Sorolla ha estat protagonitzar l’exposició del Museu del Prado, patrocinada per Bancaixa, que diumenge passat va tancar les seues portes amb més de 459.000 visitants. Amb esta xifra, l’exposició antològica, amb més d’un centenar d’obres de l’artista procedents de tot el món, s’ha convertit en la més visitada dels últims deu anys a la pinacoteca nacional.

El triomf de Sorolla al Prado ha estat precedit per dos anys d’itinerància de l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya, organitzada per Bancaixa, que ha permés exposar per primera vegada a Espanya els 14 panells que Sorolla va pintar a principis del segle xx per a la Hispanic Society of America i que, des de llavors, havien romàs en la seu d’esta institució a Nova York. El recorregut per cinc ciutats espanyoles d’esta sèrie de murals, integrada també en la proposta antològica del Prado, ha atret quasi 1,2 milions de persones, batent rècords en les seues distintes escales.

La ruta expositiva de Sorolla amb els panells de la Hispanic Society of America es va iniciar al Centre Cultural Bancaixa el 7 de novembre de 2007, romanent fins al 31 de març de 2008 amb un balanç final de 452.826 visitants. Es va convertir en l’exposició més visitada de la Comunitat Valenciana i una de les primeres d’Espanya. Hi van seguir les escales al Museu de Belles Arts de Sevilla, del 24 d’abril al 29 de juny de 2008, amb 132.292 visites; el Centre d’Art Contemporani de Màlaga, del 19 de juliol al 21 de setembre, amb 161.220 visitants; el Museu de Belles Arts de Bilbao, entre el 13 d’octubre de 2008 i el 18 de gener de 2009, on va ser visitada per 154.009 persones; i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, amb 252.376 visites, en una mostra que va estar oberta al públic entre el 20 de febrer i el 3 de maig de 2009.

Tornada a València

Després del tancament de l’exposició del Prado el dia 13 de setembre, diumenge, Bancaixa ha iniciat els treballs de desmuntatge i trasllat a València de les obres de la Hispanic Society of America i la Col·lecció Bancaixa, on immediatament s’iniciarà la tasca de muntatge de la nova exposició que Sorolla protagonitzarà al Centre Cultural Bancaixa. Esta nova mostra, amb fons d’ambdues col·leccions, suposarà l’última cita a Espanya de les obres de la Hispanic Society of America, prèvia al retorn dels quadres a la seu habitual a Nova York.

L’expectativa existent per l’exposició permet que Bancaixa estime que amb esta, una vegada conclosa, les exposicions de Sorolla en les quals han participat les obres de la Hispanic sumaran en conjunt dos milions de visitants en el seu periple espanyol. L’exposició Visió d’Espanya. Sorolla. En les col·leccions de la Hispanic Society of America i de Bancaixa, romandrà a València des del pròxim 1 d’octubre fins al 10 de gener de 2010. Posarà a la vista del públic mig centenar d’obres, entre les quals estaran els panells regionals de Visió Espanya, junt amb obres d’ambdues col·leccions no exposades abans a València, com Sol de Vesprada o Idil·li en el Mar.

Col·laboració amb la Hispanic Society of America

En tot el projecte expositiu de Bancaixa amb l’obra de Sorolla ha sigut clau la col·laboració amb la Hispanic Society of America. El contacte es va establir el 2005 com a preparació de la inauguració del nou Centre Cultural de Bancaixa a València el 2007. Bancaixa pretenia organitzar una exposició excepcional i va sorgir la possibilitat de portar per primera vegada a Espanya els panells que va pintar Joaquim Sorolla per a la Hispanic.

Després de llargues negociacions, en les quals sempre es va comptar amb una gran disposició per part de la Hispanic Society, es va arribar a un acord amb el museu americà, pel qual Bancaixa es comprometia a restaurar les peces i la Hispanic cedia les obres a l’Entitat per un període d’un any, que finalment s’ha ampliat a dos.

De la mateixa manera, en la investigació i acostament acadèmic a l’obra de Sorolla ha sigut clau la participació de l’historiador d’art Felipe Garín, comissari de la nova exposició que Sorolla protagonitzarà a partir de l’1 d’octubre a València.

Premsa Fundació Bancaixa