L’IEE I BANCAIXA PRESENTEN L’ESTUDI ECONOMÍA DE LA VIVIENDA EN ESPAÑA

L’Institut d’Estudis Econòmics i Bancaixa han presentat l’estudi Economía de la vivienda en España, de la col·lecció Universidad, a l’Hotel Wellington aquest matí. En l’acte han estat presents José Luis Feito, president de l’IEE; Miguel Bastida, subdirector general de Bancaixa; Juan E. Iranzo, director general de l’IEE; i Gregorio Izquierdo, director del Servei d’Estudis de l’IEE. Aquest últim ha sigut l’encarregat de dirigir l’obra, en la qual també han participat Begoña Blasco Torrejón i María Luisa Recio Rapún.

José Luis Feito ha sigut l’encarregat d’obrir l’acte de l’estudi patrocinat per Bancaixa, on es recull la situació del sector de la construcció a Espanya. En aquest estudi s’assenyala que, des del punt de vista de l’oferta, es tracta d’un sector singular pel fet que necessita un tipus de finançament especial i perquè els promotors invertisquen fortament en un període mínim de maduració de dos o tres anys.

A continuació, Juan E. Iranzo ha destacat que «l’excés d’oferta sobre la demanda només s’ajustarà mitjançant el descens dels preus, fins i tot en el sector de la vivenda». A més ha afegit que «les entitats financeres han acumulat actius immobiliaris en els seus balanços», pel que és probable que hagen d’iniciar un procés de venda d’aquests que afavoriria l’ajust dels preus en el sector esmentat.

D’altra banda, el professor Gregorio Izquierdo, coautor de l’obra, ha comentat que les variables crítiques per a la recuperació del mercat immobiliari, més enllà del preu que ja s’ha ajustat significativament, és possible que «siguen la normalització del crèdit i la recuperació de l’ocupació». Així mateix, l’ajust del sector immobiliari probablement «s’intensificarà com a conseqüència de la inoportuna supressió de la deducció per vivenda habitual i la progressiva eixida al mercat dels estocs adjudicats com a conseqüència de la morositat». En aquest context, les prioritats de les polítiques de la vivenda «han de ser contribuir a la normalització de crèdit, afavorir el lloguer i tornar a enfocar la vivenda protegida, ja que no té sentit subsidiar la construcció de noves unitats havent-hi un important “estoc” de vacants acumulades». De la mateixa manera, s’hauria de derogar l’última llei del sòl, ja que, en negar el dret de la propietat, ha deteriorat artificialment la valoració dels sòls més enllà de l’ajust del mercat, amb el consegüent deteriorament patrimonial per als diversos actors del sector.

Per a concloure l’acte, Miguel Bastida ha destacat el valor d’aquest estudi que «contribueix a un millor coneixement de la fortalesa i les debilitats d’un sector que està destinat a exercir un paper central en l’eixida d’Espanya de l’actual crisi. Això sí, sense renunciar a dur a terme totes les reformes necessàries perquè no tornem a viure en el futur una crisi d’una intensitat semblant. Constituiria un fracàs que la recuperació s’avançara a les reformes que fan falta per a garantir que no es repetisquen en el futur». El subdirector general de Bancaixa ha insistit en la rellevància en l’economia d’aquest sector que, com indica l’estudi, va incrementar la seua participació en el PIB fins al 10,4% i va absorbir el 14% dels ocupats del país en la fase expansiva de la dècada 1997-2007.