S’avança lleugerament l’edat en què s’emancipen els joves valencians

Segons un estudi realitzat per Bancaixa i l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques –IVIE– l’edat en què els joves valencians s’emancipen s’ha avançat lleugerament. D’un 48% de joves amb 28 anys que el 1999 continuava vivint en casa dels seus pares, s’ha passat a un 33% de joves de la mateixa edat que encara no han abandonat la llar paterna el 2005. No obstant això, cal assenyalar que els joves valencians segueixen emancipant-se molt més tard que els joves d’altres països europeus.

L’estudi destaca que els universitaris són els que més tarden a anar-se’n de casa. Als 30 anys, prop del 40% dels universitaris encara viu amb els seus pares a la Comunitat Valenciana.

L’observatori de la Inserció Laboral Bancaixa-IVIE, a més, ha analitzat també l’edat en què els joves formalitzen una parella, indicant que esta s’ha retardat considerablement. El 1996 a la Comunitat Valenciana, el 33% dels joves de 30 anys estaven fadrins, mentre que el 2005 esta xifra ha ascendit al 73%.

El retard en l’edat de formalitzar parella repercuteix, segons indica l’estudi, en el fet que els joves tarden cada vegada més a tindre fills. El 2005 als 30 anys el 86% dels joves no tenia fills. Així mateix, s’observa que com major és el nivell d’estudis, més tard es produeix la decisió de tindre un primer fill.

L’estudi conclou que les dificultats a les quals s’enfronten els joves en el mercat de la vivenda poden ser la raó que retarda l’edat en què els joves entren en la vida adulta, és a dir, abandonen la llar paterna, formalitzen una parella i tenen fills.

Este treball correspon al quadern 71 del Projecte Capital Humà que Bancaixa realitza junt amb l’IVIE i en el qual s’analitzen els esdeveniments vitals que experimenten els joves en la transició a la vida adulta, prenent com a referència els resultats obtinguts de diferents onades a la Comunitat Valenciana, i la seua comparació amb una mostra representativa de municipis espanyols de més de 50.000 habitants.