Els fills del mariner retratat en “Ayamonte. La pesca de la tonyina” conten que son pare va posar per a Sorolla set dies

Casimiro i Isidoro Hernández, de 65 i 72 anys respectivament, són els fills de Francisco Hernández Pérez, el mariner que posa en el quadre Ayamonte. La pesca de la tonyina que Sorolla va pintar el 1919. Mirant al front i amb un cigarret a la boca, “mon pare va posar durant set dies per 13 pessetes de l’època”, comenta Casimiro.

Canari de naixement, son pare estava destinat en el vaixell de guerra “El Delfí” que apareix també en el mural de Sorolla, i va haver de demanar permís al seu comandant per accedir als desitjos del pintor. No va veure mai el resultat final perquè van salpar abans que Sorolla acabara la seua última obra de la sèrie Visions d’Espanya, i els quadres van viatjar després a Nova York, d’on no havien eixit fins que Bancaixa els portara a Espanya l’any passat per a la inauguració del seu remodelat Centre Cultural.

“Mon pare va conèixer ma mare, Antonia Lameiro, en la seua estada a Ayamonte, i van decidir establir la seua llar a Huelva. I ací seguim quasi tots els germans”, recorda Isidoro. I, a més, van continuar els passos de son pare perquè ambdós han dedicat part de la seua vida a la mar, com a mecànic naval i pescador de sardines Isidoro, i com a timoner Casimiro.

Els germans posseeixen una reproducció del quadre d’Ayamonte perquè “una neboda va viatjar a Nova York i va visitar la Hispanic Society of Amèrica, i va contemplar el quadre en què apareix el iaio i ens va portar làmines a tots perquè en tinguérem un record”, conta Isidoro. “Però, quan he vist el quadre a grandària real i a mon pare mirant-nos de front, m’he emocionat fins a sentir que el quadre se’m venia damunt”.

Francisco Hernández, com recorden els seus fills, era un mariner robust i saludable, de fort caràcter i amb moltes ganes de viure. Va ser patró de pesca i després va comprar un vaixell que va dedicar a la pesca de la cavalla. Va morir fa 23 anys i només va poder veure el resultat del quadre en una reproducció que es conserva en taulellet ceràmic en una plaça d’Ayamonte.

Sorolla. Visió d’Espanya a Sevilla

L’exposició Sorolla. Visió d’Espanya, d’entrada lliure i gratuïta, pot veure’s al Museu de Belles Arts de Sevilla en horari de dimarts a dissabte de 9:00 a 21:00 hores (última entrada a les 20:00 hores) i diumenges i festius de 9:00 a 15:00 hores (última entrada a les 14:00 hores). Els dilluns el museu està tancat.

Els visitants de l’exposició, que ja superen la xifra de 90.000, podran contemplar els 14 murals de Sorolla fins al 29 de juny, data en què es clausurarà per viatjar a la ciutat de Màlaga.

El pressupost de l’Obra Social de Bancaixa per al 2008 supera els 85 milions d’euros, la xifra més alta destinada en la història per l’entitat financera, i suposa un 13,8% més en relació al pressupost de l’any anterior. Aquesta quantitat es distribuirà en tres línies d’acció fonamentals: Joves, Cultura i Desenvolupament Social.