Activitat

Del 03/07/2023 al 28/07/2023
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23,València (Valencia)

Fundació Bancaixa i CaixaBank desenvolupen durant tot el mes de juliol l’activitat Aula d’Arts. Sorolla Summer, una escola d’estiu gratuïta dirigida a xiquets i xiquetes d’entre 5 i 10 anys en risc d’exclusió social.

L’escola, que forma part del programa de mediació cultural i artística de la Fundació, té com a objectiu oferir un espai didàctic i lúdic per als més xicotets, acostar-los diferents disciplines artístiques, fomentar l’art com a vehicle de cohesió i integració, reflexionar i expressar-se a través de l’art, i aprendre jugant durant l’estiu.

Els menors participants procedeixen dels programes d’infància de Creu Roja a València, entitat que col·labora amb la Fundació Bancaixa i CaixaBank en aquesta iniciativa.

L’edició d’enguany gira entorn de Joaquín Sorolla, artista del qual en 2023 se celebra el centenari de la seua defunció. Durant cada setmana del mes de juliol, l’escola d’estiu acosta als xiquets i xiquetes diferents gèneres i disciplines artístiques relacionades amb el pintor valencià.

Al llarg de les quatre setmanes els alumnes es van endinsant en gèneres com el retrat, les marines, els jardins o la moda, al mateix temps que coneixen i practiquen tècniques artístiques com el dibuix, l’aquarel·la, la fotografia, la literatura o el collage. El programa inclou, a més, una eixida per València a un centre d’art o entorn natural relacionat amb Sorolla.

Durant la primera setmana, els participants coneixeran qui va ser Sorolla i com és la seua pintura, la seua biografia, les seues tècniques i la seua relació amb altres mestres de l’art. Crearan un llibre en acordió amb tècniques de scrapbooking que servirà com art journal durant tota l’Aula d’Arts; aprendran a pintar una posta de sol inspirats per la tècnica impressionista; i descobriran mitjançant experiments la refracció de la llum a través de l’aigua. A més, recibierán la visita de la pintora valenciana Inmaculada Martínez, que els introduirà en el gènere del paisatge.

Durant la segona setmana aprofundiran en la relació entre Sorolla i la naturalesa. Els participants crearan un herbarium, practicaran la tècnica de l’aquarel·la i duran a terme experiments sobre la teoria de la llum i els pigments. Rebran la visita de l’expert en botànica i apicultura Fernando Rodríguez, i coneixeran de prop el Jardí Botànic de València.

La tercera setmana està dedicada a la moda i el retrat. Es treballarà en l’art de la moda des de la perspectiva de la reutilització aplicada al disseny de vestuari per a retrat i arts escèniques. A més, s’aproximaran a la disciplina literària mitjançant la creació i escenificació d’un sainet, gènere dramàtic literari afermat durant l’època de Sorolla. Per a això s’introduiran en la tècnica de la costura amb patrons i algunes tècniques de waving i convertiran els seus dibuixos en realitat augmentada. Esta setmana visitaran el barri del Cabanyal, on es troba el monument a Sorolla i rebran la visita de la Fundacion Oxigen, que parlarà sobre la importància de les abelles per a la conservació del planeta.

L’última setmana està dedicada a la fotografia, molt important en la trajectòria de Sorolla. A més de conéixer què és i els seus principals característiques, realitzaran una fotonovela amb la tècnica del croma; coneixeran la composició i el posat; practicaran amb la tècnica del collage; i amb paper sensible a la llum realitzaran cianotipias, precursores de la fotografia. Durant aquests dies rebran la visita de la fotògrafa especialitzada en retrat Lola Calzada i seguiran amb les seues visites de la Ruta Sorolla fent una parada en el Mercat Central de València.

Les activitats d’Aula d’Arts crearan a més espais de reflexió i treballaran mitjançant el joc i la pràctica artística la sensibilització sobre temes com els recursos naturals, el canvi climàtic, l’alimentació, els estereotips de gènere, o la xenofòbia.

Totes les activitats es duen a terme des d’una metodologia integradora a través d’aprenentatges significatius i vivencials basats en l’experimentació i la manipulació. La dinàmica i els materials utilitzats parteixen de la premissa de respectar les diferents capacitats, valorar el procés enfront del resultat, fomentar la participació, impulsar la socialització i connectar a les persones amb l’art com a punt d’unió.

Fotos

Vídeos