Activitat

Del 20/04/2023 al 25/06/2023
Horari

Dijous d'11 a 13 h

De divendres a diumenge (festius inclosos) de 12.00 a 13.30 h i de 17.30 a 20.30 h

La Comissió Delegada de la Fundació Bancaixa a Sogorb presenta l’exposició Luis Bolumar. Entre el Mediterrani i Espadán, una mostra que reuneix una selecció de 40 obres de l’artista castellonenc realitzats en els últims tres anys i centrats en la figura femenina retratada amb el seu personal estil, marcat per l’expressionisme figuratiu.

La mostra, comissariada per la també artista Meluca Redón, revisa i reflecteix les influències en l’obra de Luis Bolumar de la mar i la serra de Peñalba, a Sogorb, lloc de naixement de l’autor. El recorregut mostra el protagonisme del color, el simbolisme i la desproporció intencionada, elements inherents a la seua obra, que revelen una escena on la dona té un clar protagonisme temàtic.

El conjunt de pintures aconsegueix, a través de tonalitats alegres i enèrgiques, un diàleg entre aquests dos escenaris de mar i de muntanya. Es tracta de la trobada entre les vivències del pintor en tots dos ambients com a part d’una narrativa que transcorre en un paisatge propi ple de màgia, on habiten figures d’homes, i sobretot dones, interpretades amb la seua icònica voluptuositat de formes i ulls ametlats.

Luis Bolumar

Luis Bolumar Santamaría (Peñalba, 1951) és un dels artistes fonamentals per a comprendre l’art contemporani valencià i, de forma més concreta, el castellonenc. Encara que naix i creix en Peñalba (Sogorb), prompte es trasllada a Castelló i és allí, des de 1967, on es forma en diferents disciplines -dibuixe, pintura, gravat i modelatge- i on desenvolupa la seua activitat artística. Realitza la seua primera exposició en 1973, en el Cercle Mercantil, amb el suport del poeta Miquel Peris i Segarra, qui suposa un important motor cultural llibertari malgrat l’època. Reunions, exposicions col·lectives i un cant a la vida on Bolumar troba inspiració mentre alterna amb figures com Ripollés, Lorenzo Ramírez, Traver Calzada o Safont.

En Bolumar influeixen artistes coloristes com Goya, Gauguin i Picasso, fins al punt d’arribar a ser la vivor del color una de les característiques definitòries de tota la seua obra. En els seus inicis s’aprecia la marcada petjada que han deixat en ell els clàssics: una figuració inspirada en fonts grecollatines on personatges i símbols conviuen component el seu particular imaginari mitològic, carregat de lascivia i ambigüitat. Les seues voluptuoses nimfes deixen entreveure l’evolució que, de manera progressiva, anirà experimentant l’obra de Bolumar cap al femení, obstinat a representar a una dona forta, empoderada, sensual i propietària de si mateixa, fins a crear la inconfusible mirada que traçarà en totes les seues dones i que s’ha convertit en icona de la seua obra, obertament emmarcada en l’expressionisme figuratiu.

Des dels seus inicis, l’artista no ha deixat de crear i exposar per Espanya, Europa, els Estats Units i Taiwan, a més de col·laborar amb altres artistes i esferes intel·lectuals com el Cau de l’Art de Lucena i la Fundació Max Aub de Sogorb. La seua obra forma part de col·leccions de museus de Castelló, Pavota (Itàlia), Múrcia, La Rioja, Granada, San Francisco (els EUA) o París. A més, compta amb diversos llibres il·lustrats d’autors com Antonio Molina, Vicente Gallego o Antonio Montero, entre altres.

Fotos

Vídeos