Activitat

Riu Secret. Arqueologia del cabal ocult del Palància

Del 02/05/2024 al 16/06/2024
Centre
Sala d’exposicions “Casa Garcerán”
Colón, 23,Segorbe (Castellón)
Horari

Dijous: d'11 a 13 h.

De divendres a diumenge (festius inclosos) de 12.00 a 13.30 h i de 17.30 a 20.30 h.

La Comissió Delegada de la Fundació Bancaixa a Segorb ofereix fins al 16 de juny l’exposició Riu Secret. Arqueologia del cabal ocult del Palància, una mostra integrada per 76 fotografies que revelen la relació entre naturalesa i residus i conviden a la reflexió sobre la intervenció humana en entorns naturals

Les imatges són fruit del taller de fotografia mediambiental impartit en 2022 per la fotògrafa Selen Botto a un grup de 15 persones que va treballar a la Vall de l’Alt Palància, més concretament en el tram del riu Palància en el seu curs per Segorb, amb el propòsit d’explorar el territori des d’una perspectiva de consciència mediambiental servint-se de la fotografia i del collage com a eines creatives.

La mostra recull ara les 51 imatges resultants d’eixe procés que combinen el paisatge amb els residus trobats en les seues superfícies, convidant així a l’espectador a entendre l’entorn des d’un angle crític que qüestiona les relacions entre el territori, el consum, l’acció de l’ésser humà i el medi natural.

L’exposició es completa amb una sala que recull 25 imatges més amb el making off d’eixes instantànies, reflectint tot el procés creatiu consistent en la presa de fotografies en el territori, la recollida de residus seguida de la seua catalogació, una sessió fotogràfica d’estudi en la qual van crear composicions superposant les deixalles trobades sobre les preses impreses en paper i una sessió final de preparació d’una maqueta de la qual ha derivat una publicació.

L’experiència es completa amb una invitació al públic a crear les seues pròpies composicions combinant les fotografies i els residus disponibles en taules presents en la mostra, i a capturar-les a través de les cambres dels seus telèfons mòbils.

El projecte ha sigut realitzat col·lectivament entre María Pilar Martínez Germes, Leticia Tojar Rodríguez, María Luisa Bolumar Simón, María Luisa Martín Marín, José Plasència Civera, Matilde Sánchez Pardo, José Sánchez Pardo, Cova Santa Pasqual Sanz, Maricarmen Vicente Clausich, Javier Narváez Bravo, Javier Martorell Pellicer, Ania Krzystowska, Yvan Roquefort, Gustavo La Paz i Selen Botto.

Selen Botto (Torí, 1992) és una fotògrafa ítalo-turca establida a València, graduada en Belles arts per l’Acadèmia de Belles arts de Torí i especialitzada en fotografia després de formar-se en diferents centres entre València i Madrid. En els últims anys, el seu treball es focalitza a explorar les diferents relacions entre la mar, el medi ambient, el consum i l’espai públic. La seua obra ha sigut exposada en diferents exposicions col·lectives a Itàlia i Espanya en festivals o centres com el CCCC (València), Les Naus (València), Condomini (Milà), Base Milà (Milà), Fotonoviembre (Tenerife), MostraTEST (Vilareal) i Palazzo Samone (Cuneo). El seu primer fotolibro Do you siga?, autoeditat a València a l’octubre del 2022, ha sigut finalista en el Photobook Award del festival Encontros dona Imagem en Braga, en el Premi Eloi Gimeno al millor Fotolibro a Barcelona i en el Prix du livre d’auteur en Els Rencontres de la Photographie d’Arles, on ha sigut posteriorment exposat. Al costat d’això, ha sigut professora d’iniciació a la fotografia en la Fotoescuela de València i ha col·laborat amb la Fundació Bancaixa i Les Naus Centre d’innovació social i urbana impartint tallers relacionats amb la fotografia i el medi ambient.

Fotos