Bancaixa ha acordat amb la hispanic society of america la cessió temporal d’un altre grup d’obres de Sorolla

El President de Bancaixa, José Luis Olivas, que ahir va rebre la Medalla Sorolla que atorga la Hispanic Society of America per la contribució al foment i la conservació de la cultura i l’art espanyol, ha acordat amb el director gerent de la Hispanic, Michel Codding, la cessió temporal d’un altre grup de 12 obres de Joaquim Sorolla que pertanyen a la institució.

Este conjunt d’obres mai vistes abans a Madrid i València, s’uniran a l’exposició de Sorolla. Visió d’Espanya en el Museu del Prado des del 26 de maig fins al 6 de setembre del 2009 i posteriorment tornaran a València per a tancar la itinerància de l’exposició de Joaquin Sorolla, la qual ampliarà la seua estada fins a gener de 2010.

Amb l’èxit de l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya que ha estat visitada de moment per 746.338 persones en les tres exposicions de València, Sevilla i Màlaga, Bancaixa vol continuar mostrant l’obra de Sorolla al nombre més gran de persones.

Medalla Sorolla

A la cerimònia d’entrega de la Medalla Sorolla han assistit més de 300 invitats entre els quals es trobaven representants del cos diplomàtic espanyol, com l’Ambaixador d’Espanya davant de l’ONU, Juan Antonio Yáñez-Barbueno, el Cònsol General d’Espanya a Nova York, Juan Manuel Egea i l’ambaixador Francisco Rabena Barrachina, entre altres destacats membres del cos diplomàtic, com el representant de Mèxic a les Nacions Unides, Claude Heller. També van assistir el President d’Iberdrola, Ignacio Sánchez Galán, el President d’Enagás Antoni Llarden, i nombrosos representants d’empreses espanyoles amb interessos als Estats Units com Telefónica, Iberdrola o Uria & Menéndez.

A l’acte també han acudit algunes personalitats de l’economia i la cultura com el president de la Cambra de Comerç de València, Arturo Virosque; el President de Cierval, Rafael Ferrando; la consellera del Banc de València, Irene Girona; el President de l’Autoritat Portuària, Rafael Aznar; la Regidora i Presidenta del Palau de la Música, María Irene Beneyto; i el director honorífic del Museu del Prado i comissari de l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya, Felipe Garín, o la cantant Marta Sánchez, entre altres invitats.

A més també van estar presents a la gala George E. Pataki, exgovernador de l’estat de Nova York, Spencer Abraham, Secretari d’Energia, David Valenzuela, Director de la Galeria Marlborough de Nova York, entre altres personalitats del món de l’art i la cultura de Nova York.

La col·lecció de la Hispanic Society

La primera exposició sobre Sorolla organitzada per la Hispanic Society a Nova York, va tindre lloc el 1909, i des de llavors són més de dos milions de persones, les que han pogut apreciar l’art espanyol en la ciutat nord-americana.

Actualment, la Hispanic Society of America és el més important museu d’art espanyol fora d’Espanya, amb una col·lecció pròpia de més de 800 pintures, 600 aquarel·les, 1.000 escultures i 6.000 objectes decoratius, com també una col·lecció de gravats i més de 175.000 fotografies des de 1850.

Les pintures van des de l’època medieval fins als nostres dies i inclouen autèntiques joies del segle d’or espanyol, a més d’obres del segle xix i xx. Entre els quadres més destacats del segle xvi, es troba La Piedad, del Greco (1575-77), obra que va realitzar durant la seua estada a Roma i en la qual mostra la gran influència del renaixement italià.

Del Segle d’Or, destaquen pintures d’artistes com Francisco Zurbarán, Jusepe Ribera, Alonso Cano, Murillo o Diego de Velázquez. De Francisco José de Goya, compta amb importants dibuixos, gravats i quadres, com el retrat de la Duquessa d’Alba (1797). La col·lecció de pintures de la Societat la completen artistes del xix i xx com Joaquim Sorolla Bastida, Marià Foruny, Ramón Casas, Santiago Rusiñol, Isidro Nonell i Ignacio Zuloaga.

Però a més, la Hispanic Society of Amèrica compta amb una de les millors col·leccions de ceràmica hispanomusulmana formada per més de 150 peces des del segle xiv fins al xx. El museu té objectes decoratius i utilitaris de ceràmica i porcellana procedents de distints tallers d’Espanya, Itàlia i Mèxic.

La col·lecció es completa amb peces de joieria, orfebreria, arqueologia, teixits, gravats, fotografia i una biblioteca formada per 15.000 llibres, entre els quals destaca una primera edició del Quixot.