Bancaixa i l’Ivie celebren una jornada sobre el desenvolupament humà a Espanya

El desenvolupament d’un país va més enllà de la informació que ofereix el seu PIB per càpita. Amb aquesta premissa, Bancaixa i l’Ivie organitzen una jornada, el pròxim 14 de juliol a València, en la qual es presentaran els resultats de l’estudi “El desenvolupament humà a Espanya: més enllà del PIB”. Aquest treball, finançat per Bancaixa, detalla l’evolució de l’Índex de Desenvolupament Humà (IDH) i altres indicadors del desenvolupament econòmic a Espanya a nivell regional i provincial entre 1980 i 2007. L’estudi també analitza com es construeix en l’actualitat aquest índex i proposa alternatives en la seua elaboració.

En la jornada Bancaixa-Ivie, uns quants experts presentaran l’anàlisi del desenvolupament humà a Espanya durant quasi tres dècades, a més de plantejar crítiques a la metodologia actual i presentar propostes que servisquen per a desenvolupar una nova concepció del mesurament del desenvolupament, d’acord amb la complexitat del concepte i les possibilitats que ofereixen en l’actualitat els servicis estadístics nacionals als països desenvolupats. Els investigadors de l’Ivie, Carmen Herrero i Antonio Villar, catedràtics de la Universitat d’Alacant i la Universitat Pablo de Olavide respectivament, presentaran l’estudi i una sèrie de propostes de millora de l’IDH.

La jornada tindrà la presència del president de l’INE i catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra, Jaume García, que presentarà la ponència “L’estadística oficial en els pròxims anys”. L’assessor de la presidència de l’INE, Mario Gómez del Moral, analitzarà la proposta elaborada pels premis Nobel Joseph Stiglitz i Amartya Sen per a mesurar el progrés de les societats.

Partint que el capital humà és considerat, cada vegada més, un dels factors més rellevants per a aconseguir un desenvolupament econòmic sostingut, l’investigador de l’Ivie i professor de la Universitat de València, Lorenzo Serrano, repassarà les diferents alternatives que hi ha per a mesurar el capital humà, així com les diverses visions que se’n deriven per al cas espanyol.

El programa està disponible en les webs de l’Obra Social de Bancaixa i de l’Ivie.

www.fundacionbancaja.es

www.ivie.es/news/2010/ws_bcj01.php