Bancaixa presenta a Alacant les obres mestres de la col•lecció d’icones del Museu Rubliov de Moscou

Bancaixa presenta per primera vegada a Espanya la col·lecció d’icones del Museu de Cultura i Art Antic Rus Andrei Rubliov, amb seu al monestir Spasso-Andronikov de Moscou, considerada la principal col·lecció d’iconografia russa amb peces datades entre el segle xi i principi del xx. L’exposició Rússia Sagrada. Icones del Museu Rubliov de Moscou acosta al públic una selecció de 52 obres procedents dels seus fons artístics, que es poden veure al Centre Cultural Bancaixa d’Alacant des del 19 de gener fins al 27 de març del 2011, després de passar per València.

Comissariada per Oksana Smirnova, conservadora en cap del museu moscovita, la selecció exposada inclou les obres mestres dels fons d’art antic del Museu Rubliov amb peces datades entre el segle xv i principi del xix.

La imatge principal de l’exposició és la icona de Sant Jordi, que plasma diferents escenes de la seua vida. Aquesta obra mestra, referent al sant patró de la capital russa, data de final del segle xv. La taula és reconeguda tant per l’alta qualitat artística com pel detall amb què descriu la vida del sant. Una altra de les peces clau present en la mostra és la representada pel Mandylion, del segle xvii, i a qui està dedicada la catedral de Spasso-Andronikov, seu del museu.

L’exposició mostra també, entre d’altres, algunes icones de la Mare de Déu i de Sant Nicolau, que ofereixen al visitant l’evolució de la iconografia en un llarg període de l’evolució de la història de l’art. Inusual i únic és el conjunt de grans icones, datades al voltant del 1698 i procedents del monestir de Iossif-Volotski. Els creadors d’aquestes icones van ser els germans Potapov. La identificació dels artistes és una raresa en l’art rus antic, que era predominantment anònim i, per això, es coneixen molts pocs noms dels pintors russos d’icones.

La mostra inclou també peces d’iconostasis russos, procedents de diverses esglésies i corresponents a diferents períodes. Els iconostasis són una divisió o un mur que parteix d’un costat a l’altre l’absis, que separa el sagrari del cos del temple i tanca l’altar als fidels. Aquesta paret està decorada amb un conjunt d’icones, distribuïdes en successives files o fileres horitzontals tematitzades. Aquesta exposició mostra diverses peces d’iconostasis com les Portes Reials i la Porta de l’Altar del Bon Lladre.

El vessant didàctic es troba present en aquesta exposició amb la possibilitat de concertar visites amb reserva prèvia per part dels centres escolars a través del telèfon 965200633.

La mostra Rússia Sagrada. Icones del Museu Rubliov de Moscou, d’entrada gratuïta, es pot veure al Centre Cultural Bancaixa d’Alacant (Rambla Méndez Núñez, 4), de dilluns a dissabte, de 10 a 14 hores i de 17 a 21 hores, i diumenges i festius, de 10 a 14 hores.