Bancaixa presenta, a Pamplona, el concert “Retaule de Nadal”

El concert nadalenc de Bancaixa, Retaule de Nadal, arriba per primera vegada a la ciutat de Pamplona i ho fa de la mà del prestigiós Orfeón Pamplonés, dirigit per Igor Ijurra .

El concert tindrà lloc a les 20 hores de demà al Teatre Gayarre. El repertori de l’audició comparteix l’esperit nadalenc propi d’estes dates. El recital està estructurat en cinc parts, cadascuna interpretada per una de les agrupacions de l’Orfeón Pamplonés.

L’audició de Bancaixa obrirà amb una sèrie de sis peces populars nadalenques interpretades pel Cor Infantil de l’Orfeón Pamplonés, dirigit per Teresa Apesteguía. A continuació, l’Escolania interpretarà una altra sèrie de sis peces, de les quals Aintza zeruan i Erregeak, de Lorenzo Ondarra, són estrena absoluta. Posteriorment, el repertori del Cor Juvenil, dirigit per Juan Gainza, inclourà quatre obres nadalenques més. Per la seua banda, l’Orfeón Pamplonés interpretarà set nadales de diferents tradicions. L’Orfeón Pamplonés actuarà davall la batuta d’Igor Ijurra. Com a colofó final, totes les formacions juntes cantaran l’himne nadalenc Nit de Pau, de Franz Gruber.

Bancaixa organitza el Retaule de Nadal des de 1972. Estos concerts han adquirit una gran arrelament i s’han convertit en una iniciativa bandera de l’Obra Social de l’Entitat. El 2002 es va programar per primera vegada fora de la Comunitat Valenciana, i progressivament, l’activitat ha anat estenent-se fins cobrir la pràctica totalitat del territori nacional. El 2008 ciutats com Saragossa, Oviedo, Lleida, Palma, Barcelona o Madrid albergaran el tradicional Concert de Nadal de Bancaixa.

| Orfeón Pamplonés, director Igor Ijurra.

L’Orfeón Pamplonés és una de les formacions corals espanyoles més veteranes. La seua fundació inicial es remunta a l’any 1865, sent posteriorment refundat després de les Guerres Carlines pel Sr. Remigio Múgica.

Format en l’actualitat per 120 veus, la seua estructura i volum de cantors li han permés assumir els repertoris simfonicocorals més diversos, des del classicisme, romanticisme, segle XX, sarsuela i òpera romàntica, fins a la música a capella. El seu director és el Sr. Igor Ijurra Fernández.

L’Orfeón Pamplonés va ser pioner a Espanya en la incorporació de les dones, en crear el 1903 un cor femení. El 1906, amb motiu de la boda del Rei Alfons XIII amb la Sra. Victòria Eugènia de Battemberg, l’Orfeó va actuar com a formació mixta. A partir d’enguany, l’Orfeó va emprendre una carrera artística insòlita per a l’època, interpretant obres que a Espanya no havien sigut estrenades, com ara la Missa Solemnis, de Beethoven o la Missa en Si, de J. S. Bach. El 1928 l‘Orfeón Pamplonés va ser dirigit precisament per Ravel per interpretar els seus Tres obres per a cor: Nicolette, Trois oiseaux du paradis i Ronde.

La trajectòria artística de l’Orfeón Pamplonés ha sigut reconeguda amb la concessió de nombrosos premis, entre els quals destaquen la Corbata d’Alfons X el Savi, la Medalla de Plata al Mèrit en les Belles Arts del Ministeri de Cultura i el Premi Príncep de Viana a la Cultura. En 2004 va ser reconegut pel Govern Espanyol com Entitat d’Utilitat Pública.

L’Orfeón Pamplonés ha presentat la seua programació 2008-2009 en dues temporades paral·leles, Simfònica i Coral, simultaniejant la presència en el circuit professional i el compromís d’acostar la música a tots els racons de Navarra.

La temporada simfònica va començar al setembre, junt amb l’OSN, dins el marc de l’Expo de Saragossa amb Alexander Nevsky, de Prokofiev, després de la qual ambdues formacions han interpretat recentment la Missa en Do, de Beethoven, i portarà de nou l’Orfeó a l’Auditori Nacional junt amb l’Orquestra Simfònica de Madrid i el mestre Frühbeck de Burgos el pròxim 30 de desembre.

L’òpera La Bohème, de Puccini, en el mes de març, West Side Story i Chichester Psalms, de Bernstein, en el Palau de la Música de València amb Yaron Traub, i el Rèquiem, de Verdi a Valladolid amb l’Orquestra Simfònica de Castella i Lleó i Alejandro Posada, ambdós concerts al juny, són només algunes de les actuacions simfòniques que abordarà l’Orfeó durant els pròxims mesos. Junt amb l’Orquestra Simfònica de Navarra i Ernest Martínez Izquierdo, l’Orfeó interpreta, a més, Walpurgisnacht, de Mendelssohn.

La temporada coral, que es va obrir amb el Rèquiem, de Fauré, amb orgue al Monestir de l’Oliva, farà que l’Orfeó i els seus cors joves porten la música i els concerts a capella a diferents auditoris de Pamplona i Navarra (Valtierra, Sangüesa, Cascante, Cendea de Cizur, Alsasua, Estella…). Dins d’esta temporada s’emmarca el concert d’esta vesprada, en el qual l’Orfeó, el Cor Infantil, l’Escolania i el Cor Juvenil interpretaran música nadalenca.

El concert és d’entrada gratuïta, encara que amb aforament limitat a la capacitat de la sala. Els periodistes que ho desitgen estan invitats a assistir.