Bancaixa presenta, a Reus, el cicle de concerts “Retaule de Nadal”

El concert nadalenc de Bancaixa, Retaule de Nadal, arriba per primera vegada a Reus i ho fa amb un cicle de concerts interpretats per dues agrupacions musicals locals amb gran acceptació de crítica i públic.

El Cicle de Concerts Bancaixa Retaule de Nadal està compost per dues audicions que se celebraran demà dissabte 20 i el diumenge 21 de desembre. Ambdues tindran lloc al Prioral de Sant Pere de Reus . Els diferents repertoris comparteixen l’esperit nadalenc propi d’estes dates.

Bancaixa organitza el Retaule de Nadal des de 1972. Estos concerts han adquirit una gran arrelament i s’han convertit en una iniciativa bandera de l’Obra Social de l’Entitat. El 2002 es va programar per primera vegada fora de la Comunitat Valenciana, i progressivament, l’activitat ha anat estenent-se fins cobrir la pràctica totalitat del territori nacional. El 2008 ciutats com Saragossa, Palma, Oviedo, Múrcia, València o Madrid albergaran el tradicional concert de nadal de Bancaixa. A Catalunya, Bancaixa ha organitzat concerts en les diferents províncies: Lleida, Barcelona, Girona i Vielha són algunes de les ciutats on Bancaixa ha preparat recitals nadalencs en 2008 en col·laboració amb diferents agrupacions musicals.

20 de desembre | Cor Mestral de Reus. Prioral de Sant Pere. 21 hores

El concert de Bancaixa forma part dels actes que el Cor Mestral ha programat per celebrar el seu 20 aniversari. El recital està compost per tres obres de Mozart: Sancta María Mater Dei, que serà interpretada per cor i orquestra, Divertimento (només orquestra) i Spetzenmesse (cor, orquestra i solistes).

El Cor Mestral de Reus va nàixer el mes de març de l’any 1988 arran de l’Escola de Música del Centre de Lectura. Des del començament de les seues activitats s’interessa especialment pel repertori del Renaixement i el Barroc, tant de profà com de religiós. Inclou obres dels principals compositors d’estes èpoques ‘a cappella’ i amb acompanyament instrumental.

Ha interpretat peces musicals com el Gloria, el Magnificat i el Credo, de Vivaldi, Nisi dominus, del Pare Martini, Harmonia Coelestis, de Pál Esterhazy i cantates de J.S. Bach, Telemann i Haendel, entre d’altres. A més d’este repertori específic, el Cor Mestral interpreta obres representatives d’autors d’altres èpoques com Mozart, Haydn, Brahms, Mendelssohn, Schubert, Bruckner, Fauré, Kodaly, compositors catalans del segle XX i cançó tradicional catalana i castellana.

El Cor Mestral ha ofert concerts a Barcelona, Pamplona, Segòvia i França i en un gran nombre dels pobles del Camp de Tarragona, Baix Penedès, Conca de Barberà i Terres de l’Ebre. Com a experiències innovadores en el món del cant coral, cal assenyalar els concerts Els plaers i la música (2006), La música i el Patrimoni de la Humanitat (2007) o el que actualment prepara per a la primavera pròxima: Concert de Mar i muntanya. Per tot este treball ha rebut la Menció Honorífica de l’Ajuntament de Reus.

El Cor ha realitzat diversos intercanvis i experiències musicals amb altres cors, compartint una germandat musical especial amb les que denomina ‘Corals Amigues’: Cor Ciutat de Tarragona, Cor Tempus de Reus, Orfeó Reusenc i Cor de la Lira Ampostina. Des del seu inici i fins a juny de 2004, ha sigut conduït per Anton Colom i Soronellas. Actualment el dirigeix Núria Francino i Murgadas.

21 de desembre | Orfeó Reusenc. Prioral de Sant Pere. 20:15h.

L’Orfeó Reusenc interpretarà huit peces típicament nadalenques entre les quals destaca un bon nombre d’obres de tradició catalana com Nadal llum i misteri, La Filadora, La pastora Caterina o El dimoni escuat. Albert Galcerà dirigirà el concert.

L’Orfeó Reusenc, des de 1918 fins a 1935, va aconseguint una sèrie d’èxits en diferents actuacions que realitza per tot el Principat. D’esta època cal destacar la participació activa que l’Orfeó va tindre en la trobada d’orfeons celebrat amb motiu de l’Exposició Universal de Barcelona l’any 1930, i també la benedicció de la Bandera, que va ser apadrinada pel matrimoni Vilella-Mayner l’any 1935. És important ressaltar l’estrena de l’obra Els gegants de Reus, que podríem considerar, en estos moments, un clàssic dins de la nostra Entitat.En els anys 1941-1942 comencen en l’Entitat les ensenyances musicals per a xiquets i xiquetes, impartits pel mestre Mateu. Feia classe de solfeig i també diverses classes instrumentals.

El 1957 és nomenat nou director de l’Orfeó Reusenc Josep Fusté i Ferré. Per a la Festa Major, dirigeix l’Ofici de Sant Pere per a homes sols, el 10 de novembre dirigeix el primer concert al Palau de la Música de Barcelona i el 22 de novembre dirigeix el primer concert a l’Entitat i és presentat com a nou director.

L’Orfeó participa en la Trobada d’Orfeons de Catalunya a Montserrat, amb motiu de la inauguració del monument al mestre Millet (1962), El 1968, commemoració del 50é aniversari de la Germandat d’Orfeons de Catalunya junt amb els orfeons Manresà, Lleidatà i la Coral Cantiga, en l’estrena de l’Oratori a la Mare de Déu de Misericòrdia (1966) i en la Cantata Vidal i Barraquer, Cardenal de la Pau (1970); dues eixides de l’Orfeó a Madrid (1971); participa en l’estrena del Cant del Barça (1974); actuació a la Basílica de Montserrat amb motiu del VI Renovació de la Flama de la Llengua Catalana; el 1977 i el 1988 viatja a Roma per a la beatificació i després la canonització de la Mare M. Rosa Molas; participa en la Festa de les Lletres Catalanes Santa Llúcia 1979, feta a Reus; es fa la gravació dels Gojos i l’Himne a la Mare de Déu de Misericòrdia (1981); participa a la Trobada del Centenari del naixement d’Antoni Pérez Moya, a Montserrat (1984); el 1976 i el 2002, grava els dos himnes del Futbol Club Reus Deportiu; actuació a Grenoble (1990). Els últims anys participa amb un concert en la Festa Major de Sant Pere de Reus. Fa més de 25 anys que organitza el concert de Rams; i l’Orfeó amb acompanyament musical actua en la Prioral de Sant Pere de Reus.

L’any 1999 pren la direcció de l’Orfeó M. Glòria Estalella Liesa, cantora des de 1980 i directora de la Coral Infantil de l’Orfeó Reusenc des de 1996. Des de l’any 2002 dirigeix l’Orfeó Albert Galcerà Oliver.

Premsa Fundació Bancaixa