Bancaixa presenta “Picasso. La dansa” a Alacant

Bancaixa presenta a Alacant l’exposició Picasso. La Dansa, una mostra amb la qual l’Entitat acosta a la societat alacantina la seua col·lecció d’obra gràfica del pintor malagueny. L’exposició, que romandrà al Centre Cultural Bancaixa, a Alacant, des de l’1 d’octubre fins al 10 de gener de 2010, ofereix una selecció de gravats pertanyents a la Suite 347 i a la Suite 156, així com il·lustracions fetes per l’artista per al decorat de l’obra Le Tricorne (El Sombrero de tres picos, de Pedro Antonio de Alarcón), estrenada a Londres el 1919. La mostra recull la visió de Picasso sobre l’escenografia i el vestuari en el món teatral i de la dansa des de 1917 fins a 1962.

L’exposició està integrada per un total de 55 obres de la Col·lecció Bancaixa, de les quals 12 formen part de la Suite 347; altres 10, de la Suite 156; i 33, de Le Tricorne. En Picasso. La Dansa, comissariada per Juan Carrete, es descobreix la immersió de Picasso en el món de les arts escenografies, al qual va arribar de la mà de Serge Diaghilev, el gran empresari dels Ballets Russes interessat a reunir els millors artistes per a fer del ballet un “art total”.

Picasso. La dansa es pot dividir en dos grans blocs: les escenografies fetes pel pintor entre 1919 i 1924, on apareix un Picasso burgés, que ja ha assolit l’èxit i s’incorpora a aquesta noció d’art total; i una segona etapa de relació amb la dansa, que es pot situar entre 1968 i 1972. D’aquest període es recullen diferents estampes pertanyents a la Suite 347 i a la Suite 156. En aquestes trobem un Picasso ancià que recorda i reflexiona sobre el món de la dansa. Aquests gravats mostren la melancolia d’un home que estima el cos femení. Picasso es converteix, en aquesta etapa, en un contemplador que recorda aquella època.

L’exposició inclou el dibuix Picador, fet per al medalló del primer projecte de teló d’escena del ballet Le Tricorne. La mostra es complementa amb un document audiovisual que ofereix, amb el títol Le Tricorne, una reconstrucció historicista del ballet de l’Òpera de París de 1919, feta 75 anys després.