“Betlem Bancaixa. Una altra història” arriba a Alcoi

Betlem Bancaixa . Una altra història, una de les recreacions més monumentals del naixement de Jesús, té enguany a Alcoi com a ciutat seu. El conjunt escultòric nadalenc obri les seues portes al públic demà divendres, 27 de novembre, a la Plaça de Dins de la capital alcoiana, i romandrà exposat al públic fins al 9 de gener de 2011. Catorze anys després de la seua primera exposició, el Betlem Bancaixa ofereix als veïns i visitants d’Alcoi la possibilitat de gaudir d’un conjunt integrat per més de 1.200 figures que recreen imatges dels moments més importants en el naixement de Jesús.

El Betlem Bancaixa ocupa una superfície de 875 metres quadrats a la plaça alcoiana. De la dimensió d’esta recreació del naixement de Jesús deixen constància els materials utilitzats en la construcció i muntatge: 6.000 kg. d’escaiola, 1.000 kg. d’espart, 120.000 watts de llum i so, 3.000 kg. de fibra de vidre, 300 kg. de pintura, 6 quilòmetres de cable elèctric, 200 kg. de claus, i 175 kg. de cola.

El muntatge del Betlem Bancaixa a la Plaça de Dins es va iniciar el passat 4 de novembre. El trasllat de les peces ha requerit l’ús de 20 tràilers. La col·locació posterior de cada una de les més de 1.200 figures centra una delicada labor de muntatge per reunir multitud d’escenaris i recrear els ambients de fa més de 2.000 anys. En el muntatge participa mig centenar de professionals experts en diverses disciplines tècniques i artístiques.

El Betlem Bancaixa condueix el visitant per un recorregut cronològic que engloba l’Anunciació a Natzaret, el Naixement de Jesús a Betlem, l’Adoració dels Reis Mags i els pastors, i la Fugida a Egipte davant de l’acaçament d’Herodes.

El projecte del Betlem Bancaixa va sorgir a principis dels anys 90 com una iniciativa de la Comissió de Festa de Reis d’empleats de Bancaixa, coordinada per Ramón Tamarit. La materialització de la idea es va prolongar durant sis anys. Els tres primers anys van ser de documentació amb l’estudi de 52 llibres sobre la vida de Jesús de Natzaret, mentre que la construcció, amb més de 10.000 hores dedicades a l’elaboració tècnica, es va realitzar entre 1993 i 1996, any en què es va exposar per primera vegada a València.

Fang , algeps, metall i pintura van ser els elements que van usar els mestres José Luis Mayo i José Luis Catalá, dos dels més importants artistes belenistes d’Espanya, en el procés de creació del Betlem Bancaixa.

Més d’un milió de visites

Al llarg de les seues 14 edicions, el viatge del Betlem Bancaixa per diverses capitals espanyoles ha atret més d’1,2 milions de persones. La seua condició d’itinerant és una de les seues característiques principals. Esta condició ha permés que l’Obra Social de Bancaixa haja acostat esta instal·lació nadalenca a tretze ciutats espanyoles. El recorregut ha tingut com a seus les ciutats de València, Alacant, Segorbe, Madrid, Barcelona, Castelló, Palma de Mallorca, Albacete, Canàries, Sevilla, Tarragona, Elx i, ara, Alcoi. El Betlem Bancaixa va rebre quasi 103.000 visites durant la seua exposició a Elx durant el Nadal de 2009.

El conjunt escultòric de l’Obra Social de Bancaixa arriba enguany a Alcoi després del conveni de col·laboració firmat pel president de Bancaixa, José Luis Olivas, i l’alcalde d’Alcoi, Jorge Sedano, el passat mes d’octubre.

El projecte social

A més del seu caràcter itinerant, el Betlem Bancaixa pretén rescatar els valors del Nadal com la solidaritat. L’accés al Betlem Bancaixa és gratuït, però s’ofereix als visitants la possibilitat de contribuir amb donatius a accions solidàries desenvolupades per una associació sense ànim de lucre. La recaptació d’enguany es destinarà a la Fundació Gent per Gent, impulsada per RTVV, PricewaterhouseCoopers, la Conselleria de Sanitat i la Fundació Bancaixa. Esta fundació du a terme, des de la seua creació en la primavera de 2008, campanyes per recaptar fons dirigits a la investigació mèdica. Enguany, els fons es destinaran a la lluita contra l’Alzheimer i altres malalties neurodegeneratives.

L’horari d’obertura al públic del Betlem Bancaixa és de 9 a 21 hores ininterrompudament, amb últim passe a les 20:30 hores. A partir del 23 de desembre, l’obertura serà des de les 10 hores. Junt amb l’accés directe, segons ordre de cua, els particulars poden planificar la seua visita mitjançant reserva, en horari de migdia, per mitjà de la web de l’Obra Social de Bancaixa ( www.bancaja.es/obrasocial).