“Betlem Bancaja. Una altra història” arriba a Elx

Betlem Bancaja . Una altra història, una de les recreacions més monumentals del naixement de Jesús, té enguany la ciutat d’Elx com a ciutat seu. El conjunt escultòric nadalenc obri les portes el 28 de novembre a la plaça del Congrés Eucarístic de la capital elxana, i quedarà exposat al públic fins al 6 de gener del 2010. Tretze anys després de la seua primera exposició, el Betlem Bancaja ofereix als veïns i visitants d’Elx la possibilitat de gaudir d’un conjunt integrat per més de 1.200 figures que recreen imatges dels moments més importants en el naixement de Jesús.

El Betlem Bancaja ocupa una superfície de 975 metres quadrats a la Plaça del Congrés Eucarístic, dels quals 420 metres quadrats corresponen a la superfície del conjunt escultòric. De la dimensió d’aquesta recreació del naixement de Jesús deixen constància els materials utilitzats en la seua construcció: 6.000 quilograms d’escaiola, 1.000 kg d’espart, 90.000 watts de llum i so, 3.000 kg de fibra de vidre, 300 kg de pintura, 300 focus per a il·luminació, 6 quilòmetres de cable elèctric, 200 kg de claus i 175 kg de cola.

El muntatge del Betlem Bancaja a la plaça del Congrés Eucarístic es va iniciar el passat 5 de novembre. El trasllat de les peces a la plaça elxana ha necessitat l’ús de 20 tràilers. La col·locació posterior de cada una de les més de 1.200 peces centra una delicada tasca de muntatge per a reunir multitud d’escenaris i recrear els ambients de fa més de 2.000 anys. En el seu muntatge participa mig centenar de professionals experts en diverses disciplines.

El Betlem Bancaja condueix el visitant per un recorregut cronològic que engloba l’Anunciació a Natzaret, el Naixement de Jesús a Betlem, l’Adoració dels Reis d’Orient i els pastors, i la Fugida a Egipte davant de l’assetjament d’Herodes.

La materialització del somni

El projecte del Betlem Bancaja va sorgir a principis dels anys 90 com una iniciativa de la Comissió de Festa de Reis, dels empleats de Bancaixa, coordinada per Ramón Tamarit. La materialització de la idea es va prolongar durant sis anys. Els tres primers anys van ser de documentació a través de l’estudi de 52 llibres sobre la vida de Jesús de Natzaret, mentre que la construcció, amb més de 10.000 hores dedicades a l’elaboració tècnica, es va fer entre 1993 i 1996, any en el qual es va exposar per primera vegada a València.

Fang, algeps, metall i pintura van ser els materials principals que van usar els mestres José Luis Mayo i José Luis Catalá, dos dels artistes més importants de pessebres d’Espanya, en el procés de creació del Betlem Bancaja.

Més d’un milió de visites

Al llarg de les 13 edicions, el viatge del Betlem Bancaja per diverses capitals espanyoles ha atret més d’1,1 milions de persones. La seua condició d’itinerant és una de les característiques principals del Betlem Bancaja. Aquesta condició ha permés a l’Obra Social de Bancaixa acostar aquesta instal·lació nadalenca als veïns d’onze ciutats espanyoles. El recorregut ha tingut com a seus del Betlem les ciutats de València, Alacant, Sogorb, Madrid, Barcelona, Castelló, Palma de Mallorca, Albacete, Canàries, Sevilla, Tarragona i, ara, Elx.

El projecte social

A més del seu caràcter itinerant, el Betlem Bancaja pretén rescatar els verdaders valors del Nadal i, un d’aquests és la solidaritat. L’accés al Betlem Bancaja és gratuït, però s’ofereix als visitants la possibilitat de contribuir amb donatius a accions solidàries desenvolupades per una associació sense ànim de lucre. La recaptació d’enguany es destinarà a Càritas Elx, associació que la destinarà a la realització de projectes socials a la capital elxana. L’horari d’obertura al públic és de 10 a 21 hores ininterrompudament, amb l’última entrada a les 20.30 hores. Juntament amb l’accés directe, segons ordre de cua, els particulars poden planificar la seua visita mitjançant reserva a través de la web de la Fundació Bancaixa (

www.fundacionbancaja.es). Les visites de grups i col·legis, a partir de 25 persones, es poden concertar en els telèfons 636 885 001 i 608 588 420.