El Betlem Bancaja s’inaugura hui a Tarragona

El Betlem Bancaja, que enguany compleix el seu dotzé aniversari, s’inaugura hui al Mercat Central de Tarragona.

Els horaris de visita seran de dilluns a diumenge de 10.00 a 21.00 hores ininterrompudament, des del 29 de novembre de 2008 fins al 6 de gener de 2009. Els dies nadalencs festius i vespres de festiu tindran un horari especial.

L’entrada és gratuïta i lliure. Els col·legis i associacions podran fer reserves per a visitar el Betlem en determinades franges horàries (tots els dies de 10.00 a 12.00 hores) a través de la pàgina web de l’Obra Social de Bancaja ( www.bancaja.es/obrasocial ) .

Muntatge del Betlem

Un total de 20 tràilers han calgut per a fer el trasllat del Betlem Bancaja. Els treballs de transport s’han allargat durant quatre dies, els que han fet falta per a traslladar les més de 1.200 figures que componen el pessebre i tots els elements per al seu muntatge, com el quasi centenar de taules sobre les quals va instal·lat.

30 tècnics de Bancaja han treballat durant 15 dies perquè tot estiga preparat per a l’obertura al públic demà, 29 de novembre.

La representació que Bancaja fa dels primers moments de la vida de Jesús de Natzaret ocupa una superfície de més de 300 metres quadrats i necessita 35.000 watts per a ser il·luminat.

Una de les estampes que es representen en el Betlem Bancaja és Egipte, on Maria i Josep van haver de fugir per a eludir l’amenaça d’Herodes. Un gran llac amb més de 2.500 litres presideix aquest últim escenari.

Betlem Bancaja

El Betlem s’exposa cada any en una ciutat d’Espanya i, per aquest motiu, Bancaja posa en marxa un protocol d’actuació en el transport de les peces a fi de preservar la seguretat de les figures.

Des que el 1996 va ser exposat per primera vegada a València, el Betlem Bancaja ha recorregut ja les ciutats d’Alacant, Sogorb (Castelló), Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca, Castelló, Albacete, Las Palmas de Gran Canaria i Sevilla, on centenars de milers de persones han pogut gaudir de les més de 1.200 figures creades per artistes de prestigi reconegut com José Luis Mayo i José Luis Catalá.

L’admiració que el Betlem causa entre la ciutadania als llocs on s’exhibeix va permetre fa dos anys recuperar la figura central, la Nativitat, que va ser sostreta per uns jóvens en una barrabassada . Gràcies a la sensibilitat dels ciutadans que van demostrar la seua protesta pel que havia passat amb l’enviament de nombroses cartes de crítica als autors del fet als mitjans de comunicació, així com al suport per part dels professionals de la premsa, tot va quedar en una anècdota.

Iniciativa de la plantilla de Bancaja

La idea de fer el Betlem Bancaja va ser d’un empleat, Ramón Tamarit, que juntament amb altres companys de la plantilla van traslladar la seua il·lusió pel projecte a la Direcció de l’Entitat.

La monumental obra va tardar sis anys a realitzar-se; la fase de documentació es va prolongar des de 1990 fins a 1993, mentre que la realització material del Betlem va comportar tres anys de treballs intensos, que van finalitzar el 1996, any en què es va organitzar la primera exposició.

Per a l’elaboració tècnica de l’obra es van invertir més de 10.000 hores de treball, en les quals es van utilitzar 6.000 kg d’escaiola, 1.000 kg d’espart, 300 kg de pintura, 200 kg de claus i 175 kg de cola.

El Betlem fa un recorregut cronològic pels primers anys de la vida de Jesús, i mostra a l’espectador quatre escenes del que va passar fa més de 2.000 anys: l’Anunciació a Natzaret, el Naixement de Jesús a Betlem, l’Adoració dels Reis d’Orient i els pastors, i la Fugida a Egipte davant l’assetjament d’Herodes.