Exposició

Del 02/06/2016 al 17/09/2016
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

En el marc del Festival 10 Sentits, la Fundació Bancaixa acull l’exposició A lo caos, que es podrà visitar fins al 17 de setembre. Les persones amb algun tipus de discapacitat intel·lectual desenrotllen sovint modalitats de pensament heterodoxes, menyspreables segons els criteris estrictament lògics i racionalistes que mouen el nostre dia a dia. Des d’un punt de vista artístic, no obstant això, esta forma d’interpretar i relacionar-se amb el món només pot llegir-se com una font meravellosa d’innovació i creativitat.

El projecte ‘A lo Caos’ explora este tipus de pensament lateral, gràcies a l’impuls d’entitats que coneixen bé els nous horitzons creatius que obri la confluència entre art i discapacitat. DKV Assegurances, la Fundació DKV Integralia i la Fundació Bancaixa impulsen este projecte en què es mostra una selecció dels millors treballs artístics i de disseny realitzats per La Casa de Carlota. Es tracta d’un estudi de disseny professional amb un equip creatiu insòlit perquè està format per persones amb síndrome de Down i autisme que treballen de forma integrada i absolutament normalitzada amb jóvens estudiants d’escoles de disseny i d’art, il·lustradors i directors d’art sèniors.

L’exposició compta amb tres apartats: en primer lloc, trobem una selecció dels millors treballs de disseny realitzats per La Casa de Carlota; en segon lloc, un recorregut per alguns dels millors treballs artístics que es realitzen en el seu estudi i finalment, el resultat d’un conjunt de tallers que s’han realitzat exprofés per a la mostra de la mà d’artistes lligats a la Col·lecció DKV i a la Comunitat Valenciana que oferixen una apassionada mirada a les possibilitats creatives de tota ment humana. Per a això es va invitar set artistes de distintes disciplines (Esther Señor i Carmen Cifrián en fotografia, Juan Olivares en escultura, Juan Sánchez en pintura, Moisés Mahiques en dibuix i Sonia Rayos i Silvana Andrés en arquitectura) perquè, cada un d’ells, treballaren durant dos dies en la Fundació Bancaixa, dirigits per Inge Knouws de La Casa de Carlota, amb un grup de vint persones amb distintes capacitats per a crear una obra.

A lo Caos és una aposta per l’impuls creatiu des de l’amplitud i l’heterogeneïtat dels talents. Una forma genuïna de visualitzar la complexitat creativa de la ment humana i apartar els estigmes socials amb què, sovint, s’impregnen els conceptes de diferència i bogeria.

Altres activitats del Festival 10 Sentits

El Centre Cultural Bancaixa acollirà a més el 3 de juny, a les 19:30h, el muntatge de dança ‘Self’, de Matxalen Bilbao, que pren com a punt de partida la idea de la identitat com a dilema entre la singularitat d’un mateix i la similitud amb els altres, entre les peculiaritats de la nostra forma de ser i sentir i l’homogeneïtat del nostre comportament.

El 8 de juny, a les 19h, serà el torn de Bárbara Díaz que presenta ‘CoreOTROpías: cine, dansa i bogeria’. La intèrpret, creadora i investigadora en la pràctica escènica, ha generat, a partir d’una intervenció des de la dansa, un projecte d’investigació-acció performativa, amb un grup d’interns en un centre de salut mental de València, orientat a l’adquisició de competències i autonomia en relació amb el reconeixement del propi cos.

En la plaça Tetuan, el dia 17 de juny, a les 21h, s’ha organitzat un concert de Cuello, una de les bandes més excitants que es poden trobar en el panorama actual ara mateix, formada per José Guerrero (Betunizer, Júpiter Lion, Rastrejo, Segunda Persona…), Nick Perry (Flipping Colors, Obleans), Óscar Mezquita (Zanussi, Derrota) i Ubaldo Fambuena (Els Tracahombres).