Exposició

Exposició Jarque. Un fotògraf per l’itinerari de Cavanilles

Del 25/03/2021 al 27/06/2021
Centre
Sala d’exposicions “Casa Garcerán”
Colón, 23 ,Segorbe (Castellón)
Horari

Divendres, dissabtes i vespres de festius: de 18 a 21 h.

Diumenges i festius: 12 a 13:30 h y de 18 a 21 h.

L’exposició Jarque. Un fotògraf per l’itinerari de Cavanilles repassa mitjançant la fotografia de Francesc Jarque les rutes que el geògraf i botànic Antonio José Cavanilles havia transitat dos segles abans per a confeccionar la seua obra Observacions sobre la història natural, geografia, agricultura, població i fruits del reyno de València, publicada en dos volums a Madrid (1795-1797).

L’exposició està comissariada per l’historiador Francesc Pérez Moragón i recull una selecció de 42 imatges procedents dels fons artístics de la Col·lecció Fundació Bancaixa. Un ventall que permet contemplar poblacions i paisatges de tot el territori valencià que Jarque va captar amb el seu objectiu entre 1995 i 1997, seguint amb fidelitat i exactitud les petjades traçades per Cavanilles en el segle XVIII.

Esta col·lecció d’imatges, promoguda per la Fundació Bancaixa, permet revisitar els itineraris seguits pel naturalista de la Il·lustració, nascut a València en 1745 i mort en 1804 a Madrid, ciutat en la qual dirigia el Jardí Botànic, que actualment conserva els seus arxius, biblioteca i col·leccions. La publicació, tant el seu text com els magnífics gravats que l’acompanyen, ha sigut reeditada en moltes ocasions i constitueix una referència insubstituïble per a conéixer detalladament la geografia, l’economia, la demografia, la toponímia i altres aspectes de les terres valencianes, que l’autor va recórrer per a recopilar informació entre 1791 i 1793 per encàrrec del rei Carles IV. En aquest treball Cavanilles abasta gran part de les disciplines tècniques i científiques de l’època com la botànica, l’agronomia, la geologia, la hidrologia, la medicina, la cartografia, l’arqueologia i molts dels principals camps de la indústria.

Les imatges preses per Jarque (València 1940-2016) constitueixen un llegat documental de gran valor, al qual s’afig el sentit artístic del fotògraf, considerat com un dels professionals més destacats en el seu moment. Els 200 anys de diferència entre el viatge de Cavanilles i el de Jarque aporten, a més, la perspectiva del canvi en l’espai que exerceix el pas del temps, permetent observar modificacions de tota mena en bona part d’aquells llocs i fets que els ulls, les indagacions i les notes de Cavanilles van registrar en el segle XVIII.

Vídeos