Exposició

Gabinet Sorolla. Una mirada a la seua obra: ¡Triste herencia!

Del 03/05/2013 al 14/11/2013
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)

Fundació Bancaixa presenta el Gabinet Sorolla, un espai expositiu permanent en què es donaran a conéixer les obres de Joaquín Sorolla que formen part de la seua col·lecció a través de successives mostres. La iniciativa, que es posa en marxa coincidint amb el 150 aniversari del naixement del pintor valencià, que se celebra enguany, s’inaugura amb l’exposició de l’obra ¡Triste herencia!, una de les més rellevants del pintor. La peça, que es mostra en el marc de la mostra Gabinet Sorolla. Una mirada a la seua obra: ¡Triste herencia!, es pot contemplar en el Centre Cultural Bancaixa de València fins al pròxim 2 de novembre i s’exposa junt amb estudis previs realitzats per l’artista i està acompanyada per documents històrics sobre la seua adquisició per part de la Caixa d’Estalvis de València en 1981, com a fotografies o retalls de premsa de l’època.

Joaquín Sorolla va pintar ¡Triste herencia! en 1899, en la platja del Cabanyal de València. La peça suposa la culminació de la seua pintura de temàtica social i del seu reconeixement internacional, ja que va obtindre el premi Grand Prix en l’Exposició Universal de París de 1900. Al finalitzar esta exposició, es va oferir la peça a l’Estat Espanyol, però finalment es va vendre a un col·leccionista espanyol resident a Nova York, que al seu torn la va vendre a un magnat del carbó americà. Finalment, l’obra va quedar depositada en l’església de la Fifth Avenue de Nova York durant més de setanta anys, fins que la Caixa d’Estalvis de València la va adquirir en 1981.

Després de l’exposició en el Centre Cultural Bancaixa, ¡Triste herencia! viatjarà a Estats Units, per primera vegada després de 32 anys des de la seua adquisició, com una de les peces clau de l’exposició Sorolla i Amèrica, comissariada per Blanca Pons-Sorolla, que es realitzarà en el Meadows Museum de Dalles, i que farà itinerància posteriorment al San Diego Museum of Art de San Diego i a la Fundació Mapfre, de Madrid.

Després de l’exposició de l’obra Trista herència!, Fundació Bancaixa desenvoluparà altres projectes expositius en el Gabinet Sorolla a partir de les obres del pintor valencià presents en els seus fons artístics. Eixos fons estan integrats per 15 obres de Sorolla, entre les que destaquen Al agua, Arrastre del bou, Barcas de pesca, Figuras sentadas en la playa de San Sebastián, Playa de Biarritz o Señoras sentadas en un banco del Paseo de la Concha.

Amb l’objectiu de contribuir a través de la cultura al desenvolupament de l’Obra Social, l’accés a les sales d’exposicions del Centre Cultural Bancaixa, que actualment alberga les exposicions Picasso. Faune. Centaure. Minotaure i Temptació-és. Marilyn, a qui suma ara Gabinet Sorolla. Una mirada a la seua obra: ¡Triste herencia!, compta amb una entrada solidària de 2 euros . L’entrada forma part de la campanya Solidaris amb molt d’art, una iniciativa que permetrà destinar la recaptació obtinguda per les exposicions que se celebren en el Centre Cultural Bancaixa durant 2013 a recolzar els projectes socials de tres associacions sense ànim de lucre de la Comunitat Valenciana: Creu Roja, Cáritas i Arquebisbe Miguel Roca. Projecte Home. Els visitants, i també el públic general, podran a més participar en la distribució final dels fons aconseguits a través de l’entrada solidària per mitjà del seu vot en esta web.

El Gabinet Sorolla pot visitar-se de dilluns a dissabte, de 10 a 14 i de 17 a 21 hores en el Centre Cultural Bancaixa de València.