Exposició

Del 02/12/2022 al 16/04/2023
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 i de 16.30 a 20.30 hores.

Dilluns tancat, excepte festiu i vespra de festiu.

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

General: 7 euros.

Reduïda: 4 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys i famílies nombroses).

Gratuïta (menors de 12 anys).

Venda d'entrades en la taquilla (plaça Tetuan, 23). Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en aquest moment en la Fundació Bancaixa.

Les entrades són vàlides durant el mateix dia de compra fins a l'horari de tancament. Per a garantir nou accés a les exposicions en la mateixa jornada, s'haurà d'informar a la taquilla per a identificació del visitant.

Visites comentades

Públic general

• Duració: 50 minuts.
  • Assistència mínima de 6 persones per sessió per a la realització de l'activitat.
  • Preu: 5€ + Entrada exposició.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

Grups

• Duració: 50 minuts.
  • Sessions: dimarts: 10 h, 11 h, 12 h, 17 h, 18 h i 19 h / dimecres: 10 h, 11 h i 12 h.
  • Aforament màxim 25 persones.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

La Fundació Bancaixa presenta l’exposició Joan Genovés, una de les retrospectives més completa i important que s’ha realitzat fins a la data de l’artista valencià amb una revisió de la seua obra al llarg de sis dècades des dels anys 60 fins a la seua defunció al maig de 2020.

La mostra, comissariada per María Toral, realitza un recorregut cronològic que revela l’evolució en la producció artística de Genovés, marcada pel protagonisme de la figura humana, que ha reflectit en les seues obres de diferent manera i mitjançant la qual ha tractat temes com la vida i la mort, la guerra, les relacions o els comportaments socials.

Integrada per més de 70 obres, l’exposició aprofundeix en un artista que sempre va estar compromés amb el seu temps i implicat en la realitat política i social del moment de la qual va deixar un valuós testimoniatge. La mostra compta amb algunes de les seues obres més icòniques com L’abraçada (1976) de la col·lecció del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia i procedent del Congrés dels Diputats, així com quadres inèdits que es presenten per primera vegada al públic, entre ells el llenç inacabat en el qual estava treballant abans de la seua mort.

El conjunt d’obres presentades procedeix de més de 25 institucions públiques i privades com a Fundació Juan March, Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, Col·lecció Naturgy Group, CaixaBank, Fundació Ibercaja, Universitat de València. Colecció Martínez Guerricabeitia, Museu de Belles arts de València (Col·lecció Reial Acadèmia de Belles arts de Sant Carles), Museu de Belles arts de Càceres, Museu de Ciudad Real-Junta de Comunitats de Castella-la Manxa, Museu d’Art Contemporani Pati Herreriano de Valladolid, Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilerá Cerni de Vilafamés, Col·lecció Kells, Galeria Fernando Pradilla, Col·lecció Eduard Genovés, Col·lecció Adolfo Autric Groc de Sancho, Col·lecció Julián Castella-Depòsit Museu d’Art Contemporani de Villanueva de los Infantes (Ciudad Real), així com de col·leccions particulars, de la col·lecció de la Fundació Bancaixa i de la col·lecció de la família de l’artista.

Juntament amb les obres, s’exposen fotografies de Genovés en el seu taller i es projecta l’audiovisual Genovés. 100×100. Encesa, realitzat per Ana Morente i coproduït per TVE.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb reproducció de les peces exposades i textos de María Toral, Francisco Calvo Serraller, Antonio Muñoz Molina i Fernando Sánchez Castillo.

Format a l’Escola de Belles arts de València (Espanya), des de l’inici de la seua trajectòria professional va ser un pintor inquiet i preocupat tant per la necessitat de renovar l’art espanyol com per la funció de l’art i l’artista en la societat. La seua ferma convicció sobre l’art transformador i compromés amb l’entorn, li va portar a formar part de col·lectius molt significatius en el panorama espanyol de postguerra: Els Set (1949), Parpalló (1956) i Profund (1960).

Genovés va ser guardonat amb l’esment d’honor en la XXXIII Biennal de Venècia (1966), la medalla d’or en la VI Biennal Internacional de San Marino (1967), el Premi Marzotto Internazionale (1968), el Premi Nacional d’Arts Plàstiques (1984), el Premi de les Arts Plàstiques de la Generalitat Valenciana (2002), la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles arts, Ministeri de Cultura (2005) i el Premi de la Cultura de la Comunitat de Madrid en la categoria d’Arts Plàstiques (2012). La seua obra pot veure’s en museus de diferents països com Espanya, els Estats Units, Alemanya, Holanda, Anglaterra, el Japó, França o Suïssa.

Dins del seu programa de mediació cultural i artística, la Fundació Bancaixa realitzarà tallers didàctics vinculats amb la mostra i dirigits a escolars, persones amb diversitat funcional i persones en risc d’exclusió social. Així mateix, s’oferiran visites comentades de la mà d’un expert que aprofundirà tant en la biografia i trajectòria de Genovés, així com en les obres exposades.

Fotos

Vídeos