Joaquim Sorolla conclou el seu recorregut per Espanya amb el suport popular de més de dos milions de visitants

Bancaixa ha conclòs el recorregut de l’obra de Joaquim Sorolla per Espanya amb un balanç de més de 2.032.000 visitants des que la primera exposició de la sèrie Visió d’Espanya obrira les portes al Centre Cultural Bancaixa de València al novembre del 2007. A aquesta xifra total s’ha arribat després de l’última cita de Sorolla amb el públic en la mostra Visió d’Espanya. Sorolla en les col·leccions de la Hispanic Society of America i de Bancaixa, que es va inaugurar el 30 de setembre del 2009 i que al tancament del dia d’ahir sumava 419.884 visitants.

L’èxit de públic ha continuat protagonitzant aquesta segona exposició a València en superar novament la barrera dels 400.000 visitants com ja va ocórrer en la mostra del 2007, que va permetre exposar per primera vegada a Espanya els 14 panells de Visió d’Espanya pintats per Sorolla per encàrrec de la Hispanic Society of America i que va concloure amb 452.826 visites al Centre Cultural Bancaixa de València.

L’exposició que hui culmina, comissariada per Felipe Garín i que ha mostrat 48 obres propietat de la Hispanic i de Bancaixa, entre les quals es troben els murals regionals de Visió d’Espanya, ha registrat una mitjana de 3.459 visitants diaris. El dia de màxima afluència a l’exposició va ser el 2 de gener del 2010 amb 5.707 visitants. L’excel·lent resposta del públic s’ha estés també a les activitats complementàries a l’exposició organitzades també per Bancaixa. Pels tallers didàctics per a xiquets han passat 12.082 persones en les dues modalitats de tallers per a grups escolars, celebrats entre setmana, i els familiars que s’han desenvolupat durant les jornades de cap de setmana. Com una iniciativa de l’àrea de Desenvolupament Social de l’Obra Social de Bancaixa han tingut lloc també els tallers d’art ‘Sorolla amb els majors’. En la primera edició, entre el 13 d’octubre i el passat 23 de desembre, han participat 1.359 persones majors. Aquesta activitat per a persones de més de 55 anys d’edat té continuïtat, tot i la fi de l’exposició, amb una nova edició iniciada el 12 de gener i que conclourà el pròxim 13 de març amb ‘Sorolla i el jardí’ com a tema monogràfic.

Una de les novetats incorporades per Bancaixa en el transcurs de la mostra ha consistit en l’adaptació dels continguts audiovisuals de les audioguies a la llengua dels signes, facilitant l’accés de les persones sordes a aquests continguts.

El nou èxit de Sorolla en el seu viatge per Espanya

L’exposició que ara conclou suposa el tancament del recorregut expositiu de l’obra de Sorolla iniciat per Bancaixa el 2007, que ha tingut com a base la col·laboració amb la Hispanic Society of America després de l’acord aconseguit entre les dues institucions el 2005 per a exposar per primera vegada a Espanya unes obres que mai abans havien eixit de la seua ubicació habitual en la seu de la institució americana a Nova York. La condició d’obra inèdita a Espanya dels panells de Visió d’Espanya ha sigut un dels factors determinants en el suport del públic a la iniciativa de l’Obra Social de Bancaixa.

La sèrie de 14 murals monumentals sobre les regions espanyoles ha sigut visitada per més de 2.032.000 milions de visitants al llarg de les set exposicions que han format part d’aquest projecte de Bancaixa. Aquesta xifra s’ha aconseguit després de la itinerància que va començar a València el novembre del 2007 amb l’exposició Visió d’Espanya i les 452.826 visites que va rebre. Bancaixa va desplaçar posteriorment aquesta mateixa exposició a Sevilla (Museu de Belles Arts de Sevilla, 132.292 visitants), Màlaga (Centre d’Art Contemporani de Màlaga, 161.220 visitants), Bilbao (Museu de Belles Arts de Bilbao, 154.009 visitants) i Barcelona (Museu Nacional d’Art de Catalunya, 252.376 visitants).

A aquesta itinerància la va succeir l’exposició antològica dedicada a Joaquim Sorolla pel Museu del Prado, patrocinada per Bancaixa, que va reunir el passat estiu 102 obres de l’artista valencià procedents de col·leccions i museus de tot el món. L’antològica, amb quasi 460.000 visitants, es va convertir en l’exposició més visitada de la pinacoteca nacional en l’última dècada.

Tornada de les obres dela Hispanic a Nova York

Després de la fi de l’exposició de València, les 34 obres de la col·lecció de la Hispanic Society of America –els 14 panells de Visió d’Espanya, els 12 estudis preparatoris i altres huit obres, algunes d’aquestes peces mestres d’entre les quals destaca Sol de la vesprada– tornaran a la seu de la institució a Nova York. Bancaixa iniciarà la setmana que ve els treballs de desmuntatge de l’exposició amb un calendari que contempla la tornada de les obres de major format el 20 de febrer en un xàrter noliejat per Bancaixa, que partirà de l’aeroport de València, mentre que la resta de les obres tornaran a Nova York dos dies abans, el 18 de febrer, via Madrid.

Visita virtual

Aquelles persones que no hagen pogut acudir a l’exposició o aquelles que vulguen recordar-ne el recorregut per la mostra tenen una nova opció amb la visita virtual al Centre Cultural Bancaixa de València, que s’ha posat en servici en la web de la Fundació Bancaixa (

www.fundacionbancaja.es ). Aquesta visita virtual permet visualitzar amb detall les dues sales expositives del Centre Cultural Bancaixa en què s’ha mostrat l’obra de Sorolla.