La Memòria de RSC de Bancaixa obté la màxima qualificació A+ del GRI per sisé any consecutiu

La Memòria de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de Bancaixa, presentada a l’Assemblea General dijous passat, ha rebut per sisé any consecutiu la qualificació A+ per part del GRI (Global Reporting Initiative). Esta distinció, la màxima que atorga este organisme internacional independent, ha estat concedida després de la revisió de la memòria corresponent a l’exercici 2010. La memòria realitza un balanç econòmic, social i ambiental de l’activitat de l’Entitat durant l’any passat.

La memòria de RSC informa del suport de Bancaixa a les famílies i persones amb especials dificultats econòmiques, tant per mitjà de línies pròpies, com el Compromís Bancaixa, com per convenis amb l’Institut de Crèdit Oficial (ICO). Estes mesures han permés ajornar més de 3.300 operacions de crèdit i concedir 915 nous finançaments. L’ajornament d’hipoteques a clients que han perdut el treball ha beneficiat 12.880 clients des de la posada en marxa el 2005.

Els joves i els col·lectius més afectats per la crisi són els principals beneficiaris dels productes i servicis de Bancaixa amb component social. Bancaixa ha concedit en 2010 més de 17 milions d’euros en préstecs a joves en operacions dirigides a ajornar el pagament de la matrícula de la universitat, estudis a l’estranger, la posada en marxa de primeres empreses i crèdits al consum; mentre que l’import destinat a famílies amb dificultats econòmiques i associacions sense ànim de lucre ascendeix a 4,6 milions.

El nombre de reclamacions presentades al Servici d’Atenció al Client, com a canal de recepció i atenció de queixes, s’ha reduït un 9,9% en 2010. Bancaixa va obtindre una puntuació de 8,34 sobre 10 en els resultats globals de 2010 de l’estudi de qualitat i satisfacció que l’Entitat realitza entre els seus clients per mitjà d’una consultora externa.

Dins del compromís mediambiental, Bancaixa va iniciar la comercialització del Rènting Verd. Esta iniciativa permet compensar les emissions de CO2 produïdes pels vehicles finançats, amb un projecte de reforestació a Mèxic, avalat per la iniciativa per a l’ atenció del clima CeroCO2.

El Compromís Social

L’Obra Social, desenvolupada per la Fundació Bancaixa en les tres àrees estratègiques de Joves, Desenvolupament Social i Cultura, ha beneficiat 4 milions de persones mitjançant 2.600 activitats. Amb l’objectiu d’adaptar l’Obra Social a les noves i peremptòries necessitats socials derivades de la crisi internacional, les àrees estratègiques de Joves i Desenvolupament Social han concentrat el 73% del pressupost.

Durant l’any passat i dins del suport a la formació dels joves, Bancaixa va concedir 3.500 beques internacionals i d’investigació, mitjançant convenis amb 61 universitats espanyoles. El gros d’estes ajudes (75%) correspon al programa de Beques Internacionals Bancaixa, posat en marxa el 2006 amb l’objectiu de reforçar la mobilitat internacional dels universitaris amb una ajuda econòmica a les seues estades formatives en universitats de tot el món. Este suport a la formació es completa amb la concessió d’ajudes a la investigació en col·laboració amb centres de referència com la Fundació Hospital La Fe, Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Fundació Hospital Clínic, Centre d’Investigació Príncipe Felipe, o la Fundació Fomento Investigación Sanitaria y Biomédica (Fisabio).

El programa de suport als emprenedors, com a vehicle de foment de l’ ocupació juvenil, ha sigut una altra de les prioritats en l’Obra Social de 2010. Este suport s’ha desenvolupat principalment per la xarxa de Càtedres Bancaixa Joves Emprenedors, present en 40 universitats espanyoles i per les activitats de la qual han passat més de 31.000 joves, i de la convocatòria anual del Premi Bancaixa Joves Emprenedors que, amb una dotació de 425.000 euros, ha concedit ajudes a 45 projectes empresarials, presentats per emprenedors de tot Espanya.

L’Obra Social de Bancaixa ha prioritzat, dins de l’àrea de Desenvolupament Social, els programes d’ajudes a associacions sense ànim de lucre per donar suport econòmic als projectes assistencials a col·lectius com les persones majors, persones amb discapacitat, persones en risc d’exclusió social i immigrants. S’han concedit ajudes a 1.175 organitzacions amb un augment de la dotació del 30%. El 2010, Bancaixa va reforçar el seu compromís en la lluita contra l’alzheimer per mitjà de la col·laboració amb la Fundació Reina Sofia i la Fundació Pasqual Maragall en la celebració de l’Any Internacional de l’Alzheimer en 2011.

La labor de promoció cultural de l’Obra Social de Bancaixa s’ha mantingut en 2010, any en què va concloure la col·laboració amb la Hispanic Society of America amb la tornada de les obres de Sorolla, Visió d’Espanya, a la seu de Nova York, després de l’exhibició a Espanya amb més de dos milions de visitants. Al maig es va firmar, a més, el nou acord de cooperació cultural amb la Hispanic, que permetrà exposar les seues col·leccions artístiques a Espanya amb tres exposicions en cinc anys, la primera de les quals s’inaugurarà al juny a València amb els fons fotogràfics de la institució americana. Durant l’any passat, Bancaixa va mantindre també la política de col·laboració amb els principals museus del món com el Louvre. L’Obra Social va seguir, a més, difonent la col·lecció d’obra gràfica de Picasso, tant a Espanya com a l’estranger.

Les prioritats de l’Obra Social per al 2011 continuaran estant en la formació i l’ ocupació dels joves mitjançant beques i programa d’emprenedors; com també en el suport a les associacions sense ànim de lucre per ajudar els seus projectes socioassistencials.