L´aparador III

Óli sobre llenç
Serie
Segle XX: art contemporani valencià

El quadre recull una escena del carrer amb diversos vianants que miren un aparador. Es tracta d’una interpretació que fa Equipo Crónica del quadre Die Strasse (1913) d’Ernst Ludwig Kirchner. La interpretació respecta en termes generals els trets propis de l’obra del pintor expressionista, però l’Equipo Crónica desplaça lleugerament l’eix vertical de la composició cap a l’esquerra per introduir una figura nova al marge dret. Aquesta figura amb jaqueta blava, presentada mig d’esquena, constitueix un dels motius recurrents a la sèrie Els viatges i representa la figura del pintor, Solbes mateix en aquest cas, fascinat per allò que observa a l’aparador berlinès de Kirchner.

La sèrie Els viatges presenta una gran diversitat formal i aborda mitjançant diversos temes –els trens i estacions, els hotels, els cafès, els parcs, els museus…– i per mitjà de diferents recursos plàstics, el fenomen del viatge cultural, tan arrelat a la societat espanyola d’aleshores, i la seua influència sobre el desenvolupament professional de l’artista. Equipo Crónica enfoca la qüestió des d’una perspectiva experiencial reforçada per la introducció de figures autoreferencials en la composició; en uns casos Solbes i en altres Valdés, sempre d’esquena o de perfil, mirant cap a allò que ens enquadren en pintura. Així aconsegueixen un caràcter reflexiu per proposar una revisió del seu propi treball i reafirmar-se, mitjançant l’oli o la combinació de tècniques, en la reivindicació de la pintura davant les noves tendències crítiques de l’escena cultural que començaven a qüestionar el valor pictòric de tot l’art desenvolupat durant els últims anys del franquisme.

Van utilitzar de nou aquesta obra de Kirchner l’any següent al quadre Les pipes, ja sense la figura de Solbes. Altres dos quadres immediatament anteriors al que ens ocupa aborden així mateix el tema de l’atractiu que exerceixen els aparadors dels carrers, prenent com a referents sengles quadres d’August Macke, l’altre expressionista alemany al qual al·ludeixen en la sèrie.

Altres obres de la colecció

Paisaje con figuras sentadas
Paisatge amb figures assegudes
Sánchez García / Pedro (Pedro de València), Segle XX: art contemporani valencià