Sorolla torna a València amb els fons de la Hispanic Society of America i de Bancaixa

Bancaixa presenta a València l’exposició Visió d’Espanya. Sorolla en les col·leccions de la Hispanic Society of America i de Bancaixa, organitzada en col·laboració amb la Hispanic. Esta mostra suposa la tornada de Joaquim Sorolla a la ciutat on, el 2007, Bancaixa va iniciar amb èxit de crítica i públic el recorregut expositiu de l’obra de l’artista per Espanya amb la sèrie monumental Visió d’Espanya, propietat de la institució americana. Eixe èxit ha tingut el seu precedent immediat en la recent antològica del Museu del Prado, exposició que ha marcat un èxit com la més vista en la pinacoteca nacional els últims deu anys.

La tornada de Sorolla a València es produeix amb una nova proposta artística, integrada per un total de 48 obres de l’artista valencià, mostra que romandrà al Centre Cultural Bancaixa des del pròxim 1 octubre de 2009 i fins al 10 de gener de 2010. Comissariada pel catedràtic en Història de l’Art, Felipe Garín, el contingut de la mostra descansa sobre els fons de la Hispanic, que aporta 34 llenços, i de la Col·lecció Bancaixa amb 14 quadres. Estes obres de Sorolla ocuparan les dues sales d’exposicions del Centre Cultural Bancaixa, sumant un total de 3.550 metres quadrats d’exposició. El recorregut per estes sales posa a disposició del públic obres realitzades per l’artista valencià durant el període de 36 anys que transcorre entre 1883, any del qual daten obres de la seua etapa més primerenca com Retrat d’una dama o Monja en oració, ambdós dels fons de Bancaixa, i l’any 1919, quan Sorolla va pintar Ayamonte. La tornada de la pesca, propietat de la Hispanic i obra que tanca l’excepcional sèrie de Visió d’Espanya.

Quatre blocs temàtics

El contingut de Visió d’Espanya. Sorolla en les col·leccions de la Hispanic Society of America i de Bancaixa respon a quatre blocs diferenciats. Una part de la mostra està protagonitzada pels 14 panells de la sèrie Visió d’Espanya, que Sorolla va pintar per encàrrec de la Hispanic, i que Bancaixa va portar per a la seua exposició per primera vegada a Espanya el 2007. Amb l’exhibició d’estos murals, Bancaixa va inaugurar el seu remodelat Centre Cultural de València al novembre del 2007 amb una mostra que, posteriorment, durant 2008 i 2009, va itinerar per Sevilla, Màlaga, Bilbao i Barcelona, per integrar-se posteriorment com a part fonamental de l’antològica que el Prado acaba de dedicar a Sorolla. La nova exposició de València suposa l’última oportunitat a Espanya per disfrutar de la visió de la regions espanyoles que Sorolla va plasmar en eixos llenços de grans dimensions, abans de la seua definitiva tornada a la seu de la Hispanic a Nova York.

La mostra ofereix, per primera vegada a València, el conjunt dels dotze estudis preparatoris amb què Sorolla va abordar de manera prèvia el seu treball per a la Hispanic. Bancaixa ha portat ja estos esbossos de Visió d’Espanya a Barcelona, en el Museu Nacional d’Art de Catalunya, i a Gandia. Estos llenços, propietat de la Hispanic, tornaran també a Nova York una vegada concloga l’exposició de València. Els treballs posen a la vista del públic claus del procés creatiu del pintor valencià i, en concret, la intensa dedicació, i també els dubtes, que el van acompanyar en la preparació dels panells regionals amb què va retratar els distints racons d’Espanya i les seues gents.

Procedents també dels fons de la Hispanic, estan presents en la mostra altres huit destacades obres no exposades en l’exposició de València de 2007 i que han format part de l’antològica del Prado. Estes peces es caracteritzen per la seua condició d’imprescindibles per a conèixer el més notable de la producció de l’artista. Entre estes obres destaca Sol de la Vesprada, de la que Sorolla mateix comentava que amb este quadre havia abastat la maduresa com a pintor. En este conjunt, tenen també un paper rellevant els títols Idil·li en el mar i Eixint del bany, quadres que remeten al Sorolla que centra la seua atenció en els xiquets i el Mediterrani.

La mostra es completa amb l’exposició de l’obra del pintor valencià que forma part dels fons de la Col·lecció Bancaixa. Són 14 quadres entre els quals en destaca un: Trista Herència!. Este llenç torna i es mostra al Centre Cultural Bancaixa després d’haver estat penjat en les parets del Museu del Prado, dins de l’exposició antològica patrocinada per Bancaixa. Llevat d’este viatge a la pinacoteca espanyola, Trista Herència!, que reflecteix la debilitat d’un grup de xiquets malalts en la platja d’El Cabanyal, només ha abandonat la seua ubicació habitual al Centre Cultural Bancaixa per mostrar-se en la Royal Academy de Londres i el Guggenheim de Nova York. L’obra és un dels exponents més clars i reconeguts de la pintura de denúncia social que va realitzar l’artista.