Activitat

Del 05/05/2023 al 31/12/2023
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23,València (Valencia)

En 2023 se celebra el centenari de la defunció de Joaquín Sorolla, una efemèride declarada Esdeveniment d’Excepcional Interés Públic. La Fundació Bancaixa se suma al programa oficial de l’Any Sorolla amb dues exposicions que tenen a l’artista valencià com a protagonista en un any en què a més se celebra el desé aniversari de la nova Fundació Bancaixa.

Des del mes de maig fins al mes de setembre es pot visitar en la seu València la mostra Sorolla en negre, realitzada amb la col·laboració del Museu Sorolla i la Fundació Museu Sorolla. L’exposició, comissariada per Carlos Reyero, mostra per primera vegada a València una nova lectura de l’obra de Sorolla centrada en la importància del color negre en la paleta de l’artista valencià, reconegut per la seua plasmació pictòrica de la llum i el color.

La mostra revela la presència notòria del negre en la pintura de Sorolla durant tota la seua carrera i aporta un altre punt de vista per a comprendre i apreciar a l’artista en tota la seua complexitat. Reuneix un centenar d’obres de Sorolla que procedeixen d’un ampli elenc d’institucions públiques i privades com el Museu Sorolla, la Fundació Museu Sorolla, Museu de Belles arts de Bilbao, Museu de Segòvia, Museu de Màlaga, Fundació Sorigué, Fundació Banc Santander, Museu de Belles arts de Múrcia, Museu de Belles arts de València, Col·lecció BBVA, Museu de Saragossa, IVAM, Ministeri d’Afers exteriors, Palacio de Viana. Fundació Caixa Sud Còrdova, Col·lecció CaixaBank i Galeria Ana Chiclana, a les quals se sumen obres procedents de la Fundació Bancaixa i d’una vintena de col·leccions particulars.

Al costat d’aquest projecte, l’exposició Sorolla a través de la llum es presentarà d’octubre de 2023 a febrer de 2024 en la Fundació Bancaixa. Aquesta mostra oferirà per primera vegada a València una iniciativa que uneix la presència d’obra original de l’artista amb la divulgació de la seua pintura a través d’una experiència de sala sensorial i realitat virtual desenvolupada amb la tecnologia més avançada i el màxim rigor científic. Un conjunt que submergirà al visitant en un espectacle d’imatges en moviment i sons que amplien i intensifiquen l’efecte sensorial de la seua pintura i permeten viatjar fins a l’època del pintor.

El projecte aportarà una selecció extraordinària d’obres originals de Joaquín Sorolla procedents de col·leccions institucionals i particulars de dins i fora d’Espanya, i inclourà obra inèdita del pintor al costat d’algunes de les seues grans obres mestres.