Activitat

19 Febrer 2020
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23,València (Valencia)

Segons ens compta la tradició existeixen quatre sabors bàsics: dolç, àcid, amarg i salat, que poden caracteritzar qualsevol aliment. Però els japonesos van nomenar un cinqué sabor, umami, que significa «sabor agradable, saborós» i que és en realitat la fi de qualsevol plat bala: resultar exquisit, fabulós al gust, memorable. Creiem que aqueix és la fi de tota la història de la gastronomia humana, és a dir, preparar aliments que resulten molt millors que els que ens trobem en la naturalesa. Però com se’ns va ocórrer això? D’on ve aqueixa febre que ens fa dedicar tant de temps a alguna cosa que consumim en tan poc? Potser, la cuina és una mesura del que ens fa humans, la cerca d’invertir art i ofici a convertir el que trobem en la naturalesa en una mica millor, el desenvolupament de tècniques, la investigació de millors maneres d’emplenar les nostres necessitats bàsiques. En definitiva, la persecució de la vida amb fonament.

Xabi Gutiérrez (Sant Sebastià, 1960)

Dirigeix des de 1990 el departament d’innovació del Restaurant Arzak a Sant Sebastià, a més de col·laborar amb diferents mitjans de comunicació, assessorar empreses del sector de l’alimentació i impartir classes en el màster d’innovació i gestió de restaurants del Basque Culinary Center. Ha publicat dotze llibres de cuina i cinc assajos sobre estètica culinària. Deu de les seues obres han sigut premiades amb guardons tan prestigiosos com el Best World Cookbook Award i el Premi Nacional de Gastronomia. El aroma del crimen és la seua primera novel·la. Ha escrit quatre thrillers gastronòmics, novel·les que han sigut publicades amb l’editorial Destinació: El aroma del crimen (2015), El bouquet del miedo (2016), Sabor crítico (2017) i De entre el humo (2019). En 2020 acaba de publicar Tapas, pintxos y tostas.

Susi Díaz (Elx, 1956)

Des de fa 35 anys és la propietària i xef del restaurant La Finca, a Elx. Des de molt xicoteta ha estat unida a la cuina gràcies a les seues dues àvies, que a més la van educar en els valors de l’esforç i la tenacitat. Sense haver trepitjat una escola de cuina, s’enorgulleix de ser autodidacta i el seu treball l’ha portada a aconseguir un gran prestigi professional i el reconeixement de la crítica. En 2006 va aconseguir una estrela Michelín i dos sols Repsol que manté des de llavors en el seu establiment. Col·labora des de fa més de deu anys en programes de ràdio i televisió, com A vivir que son dos días, de Cadena Ser; Proteína marina i Si las quieres, las comes de Canal Cocina, o Top Chef, el talent xou d’Antena3 en el qual ha afrontat la seua quarta temporada. El seu restaurant va obtindre en 2009 el premi al restaurant de l’any concedit per la guia Almanaque Gastronómico i en 2011 va eixir a la venda el seu primer llibre de cuina Sentidos. En 2012 va aconseguir el reconeixement al Professional Innovador de la seua ciutat pels seus valors, qualitats creatives i capacitats innovadores i en 2013 va rebre el guardó de “Il·licitans a l’Onda” com a distinció a la seua trajectòria professional. En 2014 va ser guardonada amb el premi “Cope Elx”. En 2015 va ser imatge gastronòmica de la Comunitat Valenciana, contribuint a difondre i posar en valor la nostra gastronomia. En 2016 ha sigut guardonada amb el premi Los Mejores, atorgat pel diari La Verdad i el premi Nécora 2016 atorgat per l’ajuntament de Noja. En 2017 va passar a ser ambaixadora de la Fundació Quiero Trabajo, que fa costat a dones en risc d’exclusió social. Finalment, en 2018 va ser nomenada personalitat electa del Misteri d’Elx.