Bancaixa presenta El desig atrapat per la cua en el Círculo de Bellas Artes de Madrid

La mostra està dedicada a la primera lectura d’El desig atrapat per la cua (Le désir attrapé par la queue), la farsa teatral surrealista en sis actes escrita per Pablo Picasso el 1941, lectura que va tindre lloc a l’apartament del matrimoni Leiris, el 19 de març de 1944. Michel Leiris fou l’encarregat de seleccionar els actors, Georges Hugnet va realitzar l’acompanyament musical i Albert Camus es va ocupar de la direcció de l’obra. La representació va comptar amb un singular repartiment: Michel Leiris (Le Gros Pied), Raymond Queneau (l’Oignon), Zanie Campan (La Tarte), Simone de Beauvoir (Sa Cousine), Jean-Paul Sartre (Le Bout Rond), Louise Leiris (Les Deux Toutous), Jacques-Laurent Bost (Le Silence), Germaine Hugnet (l’Angoise Grasse), Dora Maar (l’Angoise Maigre) i Jean Aubier (Les Rideaux).

Aquell acte va constituir una de les fiestas (reunions que ells van encunyar amb eixe terme en espanyol) que van organitzar els Leiris durant l’ocupació alemanya i van ser descrites per Simone de Beauvoir en La force de l’âge, el seu llibre de memòries.

L’exposició s’ha articulat a partir d’obres (pintures, dibuixos, gravats, escultures, cartells, fotografies i llibres) representatives de Pablo Picasso, autor de text teatral, i dels distints actors que van participar en la lectura. Així mateix, s’ha seleccionat obra i documents gràfics relacionats amb alguns dels espectadors més destacats: Henri Michaux, Jean Cocteau, Jean Marais, Pierre Reverdy, Valentine Hugo, Jacques Lacan i María Casares; texts publicats per Albert Camus (llibres i revistes); imatges d’actuacions de Zanie Aubier, actriu casada amb Jean Aubier, el vertader nom de la qual era Zanie Campan (pel·lícules i fotografies d’actuacions); texts publicats per Simone de Beauvoir (llibres i revistes); fotografies de Dora Maar; texts publicats per Louise i Michel Leiris (llibres i revistes); texts publicats per Jean Paul Sartre (llibres i revistes); texts publicats per Raymond Queneau (llibres i revistes); imatges de pel·lícules en què Jacques Laurent Bost se’n va ocupar de la direcció o del guió (pel·lícules); edicions a càrrec de Jean Aubier (director de l’editorial Montaigne-Aubier).

També s’inclou obra de Georges Hugnet (collages i fotomuntatges) i fotografies de Brassaï (incloent-hi el reportatge de la lectura de l’obra i el que va realitzar, uns mesos després, en l’estudi de Picasso amb alguns dels assistents i intèrprets).