Bancaixa presenta l’exposició “La Nit Somniada. Joguets d’època (1900-1970)”, a Sagunt

Bancaixa presenta, a la Sala d’Exposicions Glorieta, de Sagunt, l’exposició La Nit Somniada. Joguets d’Època (1900-1970), que mostra una col·lecció de joguets , cartells, historietes, material publicitari i fotografies retrospectives de xiquets amb joguets. L’exposició, que estarà oberta al públic des del 19 de novembre de 2009 fins al 10 de gener de 2010, situa el visitant davant una recopilació de records i vivències d’èpoques passades, sempre a l’entorn del món del joguet i amb la Nit de Reis com a gran protagonista.

Hi són més de 300 els elements que integren l’exposició amb objectes representatius d’infàncies passades, en les seues múltiples varietats: sofisticats, senzills, tradicionals, populars, creatius, costumistes, educatius, somniadors…, en qualsevol cas. Les peces mostrades no sols reuneixen valors nostàlgics, sinó també socials, històrics i fins i tot monetaris. La Nit Somniada pretén mostrar la rellevància social, comercial i mediàtica de la festivitat del dia de Reis, citació en el calendari a la qual porta el record dels joguets de la infància, almenys durant els últims 150 anys, als països de tradició catòlica. Junt amb els joguets, l’exposició ofereix també alguns testimoniatges gràfics realitzats durant les festes del dia de Reis i dates posteriors amb fotografies que en l’actualitat tenen una gran rellevància documental.

L’exposició abraça un ampli període, des de 1900 a 1970, mostrant també l’evolució del joguet amb el pas de les dècades. La vinculació de La Nit Somniada amb els records de distintes generacions permet que la mostra desperte l’interés dels xiquets, però també dels més majors.

L’origen de la Nit de Reis

El mite dels Reis Mags té l’origen a la Bíblia, on apareixen mencionats per primera i única vegada en l’Evangeli segons sant Mateu. El text no fa esment del nombre de majestats ni tampoc de la seua procedència. La tradició més ancestral en parla d’un origen oriental i que hi eren tres els components: Melcior, Gaspar i Baltasar. Una estrella els hauria guiat fins la ciutat de Betlem per adorar el Nen Jesús. Eren portadors de tres presents: or (que representava el seu origen reial), encens (que representava la seua naturalesa divina) i mirra (un compost embalsamador per als morts, que presagiava el sofriment i la mort de Jesús). La tradició els descriu com reis bondadosos amb presents per a tots, assignant-los un nom i uns trets específics.

No va ser fins a la meitat del segle xix quan els Reis Mags seran representats com a portadors de joguets per als xiquets. En un primer moment, els obsequis que porten tenen un marcat caràcter pràctic. Gaspar era l’encarregat dels caramels o llepolies, i també d’altres aliments, com ara la mel i els fruits secs. Melcior es preocupava d’obsequiar amb roba i sabates. I Baltasar era l’ovella negra, el responsable d’assenyalar els xiquets de conducta irresponsable, als quals “obsequiava” amb carbó, llenya o pedres.

La llegenda més estesa explica que els Reis Mags, per poder dur a terme la labor d’entrega dels joguets, comptaven amb l’ajuda d’uns diminuts gnoms que els informaven del comportament de cada xiquet. Estos havien de col·locar les seues sabates ben netes al balcó la nit del 5 de gener. I, al costat de les sabates, havien de posar un poc d’aigua, alguna peça de fruita i un poc d’herba per a mitigar l’esforç dels Reis Mags i el dels seus camells.