Bancaixa ret homenatge al Colegio Imperial de Huérfanos de Sant Vicent Ferrer amb l’exposició dels seus fons artístics

Bancaixa presenta a Sagunt la mostra Orphanus Custoditus, una exposició que trau a la llum la col·lecció artística del Colegio Imperial de Niños Huérfanos de Sant Vicent Ferrer en el marc del seu 600 aniversari i contextualitza les diferents èpoques en les quals la institució beneficoeducativa ha desenvolupat la seua obra social. La mostra trasllada a la societat la tasca realitzada en pro de la infància desfavorida, al llarg dels seus sis segles d’història, a través d’una selecció de pintura, de revestiment de rajola i documentació, al costat d’altres importants peces de la institució com la major relíquia de Sant Vicent Ferrer que hi ha a Espanya, l’os radi del braç dret, tot això propietat del Colegio Imperial. Orphanus Custoditus, després del seu pas per València, s’exposa a la Sala d’Exposicions Glorieta des del 19 de gener fins al 20 de març del 2011.

Comissariada per Felipe Garín, l’exposició està integrada per un conjunt de 90 obres, que daten d’entre els segles xvi i xx, algunes de les quals han sigut restaurades amb motiu d’aquesta mostra. Distribuïdes de manera temàtica, destaca la col·lecció pictòrica present en la mostra amb 28 quadres, entre els quals sobreïxen els firmats per pintors com Josep Benlliure, Genari Lahuerta, o Joaquim Michavila. Un segon bloc temàtic de la mostra està dedicat a una selecció de 45 peces de revestiment de rajola dels segles xviii i xix amb presència tant de referències a temes vicentins com a escenes populars de l’època. La mostra es completa amb documents referits a diferents moments clau en la història de la institució, i d’altres peces de referència religiosa.

La col·lecció artística del Colegio Imperial es caracteritza per la diversitat de gèneres, estils i èpoques que respon a la singularitat del seu origen. Aquesta col·lecció s’ha anat formant al llarg dels seus sis segles d’història de manera aleatòria o circumstancial, ja que entre les finalitats de la institució mai va figurar la creació d’una col·lecció artística. Els fons més antics procedeixen d’encàrrecs, llegats o herències dels molts benefactors que la institució ha tingut en aquests 600 anys d’existència. Els fons més recents deriven de les obres deixades al Colegio Imperial pels artistes que van exposar a les anomenades Sales Sant Vicent, que la institució tenia prop de la seua seu a València, i els beneficis de les quals servien per a ajudar al sosteniment del centre. Entre aquests figuren Giner Bueno, Bronchú, Luis Giner Valls o Agustín Alegre. Algunes de les obres poden procedir de les subhastes que, amb més o menys periodicitat, es realitzaven per ajudar el col·legi.

Premsa Fundació Bancaixa