El taller didàctic de Sorolla. Visió d’espanya supera les 1.500 visites

Com a complement a l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya, inaugurada el 13 d’octubre de 2008 al Museu de Belles Arts de Bilbao, està desenvolupant-se un taller didàctic destinat a tot tipus de públics que aprofundeix en els aspectes més interessants i peculiars de l’obra realitzada pel pintor valencià per a la decoració de la biblioteca de la Hispanic Society de Nova York.

El taller té com a eix de treball l’encàrrec que va realitzar Archer Milton Hungtington a l’artista Joaquim Sorolla. Els participants reben una consigna quan entren a la sala d’exposicions: han de convertir-se en espectadors de les diferents regions d’Espanya, per a després realitzar el mateix treball que Sorolla, és a dir, en acabar el recorregut per la mostra han de compondre la seua pròpia visió a partir del material que trobaran en el taller.

El taller té dues parts situades en dos àmbits espacials també diferenciats. D’una banda hi ha el treball que es realitza en la sala d’exposicions que és de contextualització de l’obra de Sorolla; allí es donen les pistes necessàries per al posterior treball en l’àrea contigua, en el taller mateix. Este segon espai es troba ambientat amb imatges extretes dels grans panells, un gran mapa de la península ibèrica de principis de segle contextualitza els viatges que va realitzar l’artista i una sèrie de planxes metàl·liques serviran per a compondre la visió dels participants.

En el taller han de compondre els panells amb el joc d’imants: disposen d’un depòsit d’imatges, un total de 76 fragments (entre figures, paisatges i objectes) extrets de l’obra Visió d’Espanya, amb els quals, i a manera de collage, hauran d’agrupar, construir i juxtaposar les grans figures imantades sobre les planxes metàl·liques encara buides. Es treballa, a més, amb la correspondència que va mantindre durant huit anys l’artista amb la seua esposa. Les cartes serveixen de testimoniatge escrit de com era i com percebia Sorolla les diferents regions de l’Espanya de principis de segle XX.

Des que es van obrir les reserves per a grups han passat pel taller més de 1.500 participants. A més de grups escolars de primària, secundària, batxiller (amb edats compreses entre els 9 anys i els 17), grups d’adults procedents de centres d’adults en programes de formació (CEP), Euskaltegis, associacions de qualsevol tipus (culturals i de temps lliure), Centres de Dia (persones majors, residències), col·lectius de persones discapacitades, etc., el taller dóna cabuda a les famílies durant els caps de setmana.

Les sessions de taller es realitzen en castellà, èuscar i anglés, indistintament, segons la demanda.

Les reserves de grups es troben ja tancades a causa de la gran demanda que ha tingut el taller des del primer moment.

El taller didàctic de Bancaixa està obert de dilluns a divendres entre les 10:00 i les 17:30, i dissabtes i diumenges (destinats a reserva de particulars i famílies) entre les 10:00 i les 12:00 hores. Les reserves per a particulars es realitzen per mitjà del Departament d’Educació i Acció Cultural del Museu de Belles Arts de Bilbao. Els interessats deuen telefonar al telèfon 944 396 141.

L’exposició organitzada per Bancaixa i la Hispanic Society de Nova York romandrà a Bilbao fins al pròxim 18 de gener de 2009. Fins a la data més de 34.000 persones han visitat la mostra a la capital de Biscaia.