Exposició

Del 24/09/2020 al 24/01/2021
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuán, 23 ,València (Valencia)

La Fundació Bancaixa presentarà la pròxima tardor l’exposició Antonio López, una mostra retrospectiva de les pintures, escultures i dibuixos de l’artista. L’exposició inclourà una breu secció commemorativa dedicada a la pintora María Moreno, la seua dona, qui va morir recentment.

Antonio López (Tomelloso, Ciudad Real, 1936) és un dels representants més destacats de la generació d’artistes (Tàpies, Saura, Millares, Chillida, etc.) que, a mitjans del segle xx, va situar l’art produït en l’interior d’Espanya, a un nivell de projecció internacional que no tenia precedents històrics coneguts ni havia de ser superat per les generacions següents. En contrast amb la majoria dels artistes d’eixa generació, que varen optar per l’abstracció, Antonio López va escollir una poètica realista extremadament rigorosa i original que ha fet d’ell un dels artistes internacionals més singulars de la segona meitat del segle xx.

Treballador infatigable, però excepcionalment exigent, la seua obra és poc abundant i les ocasions per veure-la exposada públicament han sigut relativament escasses. A banda de la seua participació en diverses exposicions col·lectives i d’unes poques i memorables exposicions individuals espaiades al llarg de dècades en algunes galeries espanyoles, alemanyes i nord-americanes, la seua llarga trajectòria productiva de quasi tres quarts de segle s’ha pogut presentar en una exposició retrospectiva completa només en quatre ocasions: dues a Espanya, una als Estats Units i una al Japó. La primera retrospectiva d’Antonio López va ser organitzada pel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía en 1993, poc després d’obrir les seues portes, i va ser objecte d’una extraordinària acollida per part del públic i de la crítica. Amb motiu de la segona, organitzada pel Museum of Fine Arts de Boston en 2008, l’influent crític nord-americà Robert Hughes va qualificar Antonio López com “el més important artista realista viu en l’actualitat”. La tercera retrospectiva, organitzada per Guillermo Solana en el Museo Thyssen-Bornemisza de Madrid en 2011, va ser un èxit crític i de públic sense precedents en la història del museu. El mateix es pot dir de la quarta, organitzada pel Museo Bunkamura de Tòquio en 2012.

La present retrospectiva, comissariada per a la Fundació Bancaixa de València per Tomàs Llorens i Boye Llorens, amb la col·laboració del propi artista i del seu entorn familiar més íntim, presenta un recorregut complet per la pintura, els dibuixos i l’escultura d’Antonio López, des dels anys 1950 fins a l’actualitat. A més de reunir les seues obres més assenyalades, l’exposició insisteix a acostar al públic el singular procés creatiu de l’artista, i inclou alguns dels principals quadres i escultures sobre els quals treballa actualment al seu taller.

Per a la realització d’aquesta exposició, la Fundació Bancaixa ha pogut comptar amb préstecs excepcionals d’importants col·leccions privades i institucions públiques, entre les quals destaca el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, propietari de la que és probablement hui en dia la col·lecció més ressenyable de l’artista.

Durant la seua trajectòria professional, Antonio López ha rebut nombrosos premis i nomenaments, entre els quals destaquen: la Medalla d’Or de Belles Arts (1983); el Premi Príncipe de Asturias de las Artes (1985); Membre de número de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (1993); Patró del Museo del Prado (1998-2009); Membre Honorari de l’American Academy of Arts and Letters de Nova York (2004); Medalla d’Honor (2004) de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo de Santander; Premi Velázquez d’Arts Plàstiques (2006); Medalla d’Or de les Belles Arts de l’Ajuntament de Madrid (2010); Acadèmic d’Honor de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València (2017); i Doctor Honoris Causa per la Universidad Complutense de Madrid (2018).

Si vols estar a l’última inscriu-te a la nostra newsletter.