L’enterrament del Comte d’Orgaz

Gravat sobre paper
Serie
Segle XX: art contemporani internacional

L’editor i bibliòfil català Gustavo Gili Esteve (1906-1992), a més de mecenes, col·leccionista d’art i impulsor de destacades iniciatives vinculades als museus de Barcelona, sempre va perseverar per editar llibres il·lustrats per Picasso.

El 1969 Gustavo Gili va aconseguir editar, amb pròleg del també amic Rafael Alberti, L’enterrament del Comte d’Orgaz, Barcelona, 1969, escrit per Picasso entre 1957 i 1959 i que explica tot el procés creatiu i les seues anotacions entorn de l’obra d’El Greco. Picasso a la Suite 347 realitzada el 1968, ja havia tractat aquest tema en diverses estampes: L’enterrament del Comte d’Orgaz. Dues dones, una d’elles sobre una banqueta, un mussol banyut, don Quixot, un gentilhome tret de l’enterrament del Comte d’Orgaz, i un conquistador. Orgia a casa de les xicones, amb espectadors trets de l’enterrament del Comte d’Orgaz i Retrat-buf d’un dels personatges de l’enterrament del Comte d’Orgaz que plora.

Entre gener de 1957 i agost de 1959, Picasso va realitzar un exercici d’escriptura automàtica surrealista, com a homenatge a El Greco. Anys després, l’11 d’agost de 1966, es van trobar Picasso i Gustavo Gili a Mougins. Picasso li va mostrar el poema i, sense dubtar-ho, l’editor li va proposar la seua publicació, amb la condició per part de Picasso que el pròleg el realitzara Rafael Alberti, pròleg que finalment portaria el títol “No digo más que lo que no digo”. Les il·lustracions mostren un bigarrat mónde nans, saltimbanquis, equilibristes, homes armats, figures mitològiques i tafaners que protagonitzen escenes d’una profunda càrrega sexual.

Per incloure en aquesta obra Picasso va triar quinze estampes que recullen escenes orientals, circenses, mitològiques i nus al·legòrics.

D’aquest llibre es van editar dos-cents seixanta-tres exemplars sobre paper avitelat Romani que contenen dotze estampes per gravat a l’aiguafort i una estampa gravada a burí, titulada Tros d’almívar. Dos exemplars, numerats 1 i 2, amb dues sèries de les dotze estampes a l’aiguafort, una sobre paper xina i l’altra sobre paper japó, més una altra sèrie amb dotze estampes, més tres suplementàries realitzades amb els coures cancel·lats i les tres estampes suplementàries realitzades amb aiguatinta. Deu exemplars amb una sèrie de les dotze estampes sobre paper japó imperial, més una altra sèrie de les quinze estampes realitzades amb els coures cancel·lats i les tres estampes suplementàries. Numerats del 3 al 12. Divuit exemplars amb una sèrie de les dotze estampes sobre paper japó imperial i una estampa de les tres aiguatintes suplementàries sobre paper Arches. Numerats del 13 al 30. Dos-cents vint exemplars, numerats del 31 al 250. Deu exemplars per als col·laboradors, numerats de l’I al X. Tres exemplars, dos per a la Biblioteca Nacional d’Espanya i un per a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona, amb les lletres A, B i C.

El llibre mesura 375 × 470 mm i està format per 50 fulls. L’exemplar número 122/263 forma part de la Col·lecció Fundació Bancaixa. Impressió tipogràfica a la Sociedad Alianza de Artes Gráficas, Barcelona.

Estampació dels gravats al Taller de gravat de l’Editorial Gustavo Gili, Barcelona.

Altres obres de la colecció

Élégie d'Ihpétonga: suivie de Masques de cendre
Élégie d’Ihpétonga: suivie de Masques de cendre
Picasso / Pablo (Ruiz), Segle XX: art contemporani internacional