Exposició

Paradisos. Impressionisme europeu i americà. Col·lecció Carmen-Thyssen Bornemisza

Del 15/02/2020 al 30/08/2020
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 h i de 16.30 a 20.30 h// Dilluns: de 10 a 14 h // Festius: de 10 a 14 h i de 16.30 a 20.30 h

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

Accés gratuït per a tots els públics: dimarts, de 16.30 a 20.30 h.

General: 4 euros / Reduïda: 2 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys) // Gratuïta (menors de 12 anys). Venda d'entrades en taquilla (plaça Tetuan, 23). Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en aqueix moment en la Fundació Bancaixa.

Visites comentades

Informació sobre visites guiades a través del correu electrònic visitasguiadas@fundacionbancaja.es

Accedeix ací a la Visita Virtual Paradisos.

L’exposició Paradisos. Impressionisme europeu i americà. Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza és una proposta que recorre la representació del paisatge en l’art des de mitjan segle XIX fins a mitjan segle XX amb una selecció d’obres de la col·lecció de Carmen Thyssen entre les quals figuren noms clau de l’impressionisme com Camille Pissarro, Claude Monet o Paul Gauguin. L’exposició es compon de mig centenar d’olis de mitjà i gran format signats per 37 artistes europeus i americans. Les obres procedeixen dels fons artístics de la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza depositades en espais com el Museu Thyssen-Bornemisza a Madrid i el Museu Carmen Thyssen a Màlaga, a més de la col·lecció particular de la baronessa. El conjunt d’obres exposades recorre la interpretació pictòrica de la naturalesa amb les figures de Pissarro, Monet i Gauguin com a representants de la irrupció de la modernitat en la pintura i del desenvolupament de l’impressionisme com a moviment que alteraria definitivament la visió del paisatge i influeix en multitud d’artistes coetanis.

Al costat de l’obra d’estos tres artistes, l’exposició permet acostar-se a l’obra d’altres noms de la col·lecció com William Louis Sonntag, Lluís Rigalt i Farriols, Ramon Martí i Alsina, Baldomer Galofre i Giménez, Hugh Bolton Jones, Guillermo Gómez Gil, Modest Urgell i Inglada, Fritz Bamberger, Joan Roig i Soler, Eliseu Meifrèn i Roig, Santiago Rusiñol i Prats, Alfred Thompson Bricher, Lluís Graner i Arrufí, Francesc Miralles i Galup, Segon Matilla i Marina, Henri Lebasque, Joan Llimona i Bruguera, Joan Pinós i Palà, Gonzalo Bilbao, Darío de Regoyos, Rafael Benet i Vancells, Max Liebermann, Josep Amat i Pagès, Alfred Sisley, Antoni Ferrater i Feliu, Albert André, Georges d’Espagnat, Pere Torné i Esquius, Joaquim Sunyer i De Miró, Olga Sacharoff, Emili Grau i Sala, Laureà Barrau i Buñol, Maria Girona i Benet i Walt Kuhn.

La concreció en la imatge de paisatge idíl·lic és el punt de partida per a la selecció de les obres amb les quals s’ha construït el discurs de la mostra, en la qual es mesclen en el despertar de la modernitat, l’emotivitat romàntica, l’objectivitat naturalista, l’anàlisi impressionista i l’encaix d’una nova estètica vinculada a la percepció d’un entorn en contínua transformació.

L’exposició s’organitza en tres àmbits. El primer, L‘ànima del paisatge, presenta una visió espiritual, idíl·lica i sublim del paisatge, en un diàleg d’analogies entre la pintura americana i europea en el qual apareix la subjectivitat i idealisme romàntic i la percepció analítica del paisatge que proposa l’impressionisme. El segon, Un jardí en el món, mostra una naturalesa domesticada, en la qual l’ésser humà és protagonista i plenament conscient de la seua capacitat de gaudir de l’entorn idíl·lic que ha creat. Finalment, Paradisos oposats és una contraposició d’escenes bucòliques i pròximes d’un món tangible en el qual es busca un reducte de benestar, pau i felicitat.

Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les obres instal·lades en l’exposició acompanyades d’una completa fitxa tècnica i del text crític de la comissària Pilar Giró, a més de la biografia de cadascun dels autors presents en l’edició. Amb l’objectiu d’acostar l’art a tots els públics, es realitzaran tallers didàctics gratuïts sobre el paisatge en la pintura i dirigits als diferents col·lectius de persones amb diversitat funcional, col·lectius en risc d’exclusió, persones majors i escolars.

Esta exposició forma part de la col·laboració entre la Fundació Bancaixa i la Col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, que durant l’estiu de 2019 va permetre exposar en el Espai Carmen Thyssen de Sant Feliu de Guíxols d’una selecció d’obres de la col·lecció de la Fundació Bancaixa d’artistes com Picasso, Sorolla, Valdés o Julian Opie, entre altres.

Fotos

Vídeos